Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
DE BROERS HEBBEN de winkel in het samenwerkingsverband met Velvet nu zo'n anderhalf jaar. Daarvoor verkochten ze hun plaatjes op een andere locatie in de stad onder de naam Simpele Fons, een legendarische zaak in de regio en ver daarbuiten. Peter-Paul: "Zeven jaar geleden vroeg de toenmalige eigenaar ervan of ik zijn handeltje wilde overnemen, want hij was ernstig ziek geworden en kon niet meer verder gaan. Dat hebben we meteen gedaan. Ik werkte al heel m'n leven in platenwinkels, zoals bij Sounds in Rotterdam, Van Leest en zelfs bij de blauwe etterbakken (Free Record Shop). Vanaf m'm negende jaar kwam ik al in Simpele Fons en wilde zelf altijd al een winkeltje zoals dat hebben, maar ja die was er al in Dordt dus waarom zou je er dan zelf één beginnen?" Velvetwinkels zijn te vinden in Leiden, Delft, Rotterdam, Breda en Dordrecht, maar varen allemaal hun eigen koers. Zelf omschrijft Peter-Paul het als een zaak waar muziek wordt verkocht voor de meer dan gemiddelde muziekliefhebber die verder kijkt dan die top 40 lang is. Er is ook niet één bepaalde muzieksoort die speciaal veel verkocht wordt, hoewel metal en punk wel 35% van hun omzet bepalen. Het zijn toch meestal de namen die je ook hoog in de Scherpe Rand ziet staan. Momenteel verkopen ze veel van de nieuwe Aphex Twin en Massive Attack, maar ook Coldplay en Norah Jones blijven nog steeds de deur uitvliegen.
SIMPELE FONS GING dus na verloop van tijd op in de naam Velvet en hiermee ging een klein monument verloren, maar er blijkt echter weinig veranderd te zijn. "Ik bepaal de inkoop, niet Velvet. Ik sta volledig vrij in wat ik doe, als ze me restricties hadden opgelegd had ik het nooit gedaan. Ik profiteer van de gezamenlijke inkoopkortingen, kennis die je met andere velvetwinkels deelt en het hele administratieve verhaal wat overgenomen wordt. Ik kan me echt bezighouden met de in- en verkoop, niet belastingpapieren invullen enzo en dat is een heel groot voordeel." Hun vaste klantenkring hebben ze dan ook behouden, die momenteel zo'n 60% van hun totale publiek bedraagt. "Ik denk dat Fons zich op een te kleine groep mensen richtte, voor het grote publiek was het te obscuur. Het zag er klein en donker uit en zat ergens achteraf. Nu bedien ik een groter publiek terwijl ik nog steeds hetzelfde verkoop als vroeger, maar doe er nu ietsje bij. Bij Fons werd je uitgelachen als je om Mariah Carey kwam vragen, terwijl ik hier ook wel lach maar 'm ondertussen wel verkoop. Ik heb ook m'n grenzen hoor, Gerard Joling komt er nog steeds niet in. Maar 't is nu gewoon groter geworden qua oppervlakte en assortiment."
VOOR PETER-PAUL IS werken in een muziekwinkel een lot uit de loterij. Elke dag gaat hij fluitend naar zijn werk en met hetzelfde goede humeur keert hij weer huiswaarts. "Met muziek omgaan is voor mij essentieel, maar nog belangrijker is het contact met mensen. Heel de dag achter een computertje zitten is niks voor mij. Ik moet contact met mensen hebben. Ik vind het leuk om over muziek te praten, ook over voetbal, dus voor mij is het echt de ideale baan. Tuurlijk zijn er mindere kanten. Ik baal ervan als er een paar leipen in de zaak zijn, een cd-speler kapot gaat, de stroom er een keer uit vliegt of als je levering niet op tijd binnenkomt. Als dat allemaal achter elkaar gebeurt wil ik nog weleens een uurtje chagrijnig zijn. Waar ik echter echt een hekel aan heb zijn mensen die dan een cd downloaden, waar ik geen enkel bezwaar tegen heb, niet eens even de moeite nemen om ook het hoesje te kopieren. Nee die gappen ze dan wel effe bij je. Heb je twee keer verlies, want je verkoopt de cd niet en je moet 'm opnieuw bestellen en dat is dus gewoon een verliespost. Jammer genoeg springen platenmaatschappijen hier niet op in: voor een klein bedrag de hoesjes weer te koop aanbieden, want cd's zonder weiger ik te verkopen. Daar nodig je mensen alleen maar mee uit, van 'dan gap ik m vast dan ligt de cd daar over 2 maanden toch voor 3 euro'. Ik steek ze nog liever in brand dan dat ik ze voor weinig verkoop."
DAT HET ZO slecht zou gaan met de muziekindustrie merken de broers weinig van, integendeel zelfs. Er komen nu al mensen die hun kopietjes komen vervangen. "Een cd die een half jaar uit is zien ze dan bij ons misschien liggen voor een tientje en dan willen ze toch liever het origineel hebben. Zelf ben ik er ook niet zo meebezig. Downloaden is interessant om even wat te horen en je wordt er selectiever door. En ik vind het ook enigszins logisch; je gaat toch ook niet 23 euro voor een schijfje neerleggen!? Aanbiedingen zijn daarom ook erg belangrijk voor ons. We krijgen om de zoveel tijd een lijst binnen met titels die voor een lager bedrag in te kopen zijn. Dus elke Velvet zaak heeft weer z'n eigen aanbiedingen. Deze Paul Weller cd bijvoorbeeld (pakt Illumination die op de toonbank ligt) die zou Rotterdam misschien niet in de aanbieding doen. Maar het blijft gokken hoor. Het ene moment verkoop je tien van dezelfde, een dag later nul. Het is echt een daghandel wat dat betreft. Maar zo ligt die nieuwe Beatles dvd bij ons voor 59 euro, terwijl de adviesprijs 79 euro is, daar trekken we weer mensen mee die echt overal rond gaan kijken waar die het goedkoopst is. En hopelijk blijven ze dan ook terugkomen bij je. Wat ik nu wel mis zijn de mensen die zoals ik vroeger deed met de OOR of een ander blad in de hand, want OOR is nu ook wel erg drekkig geworden, de bakken afstruinen en uitzoeken wat interessant is. Het publiek is toch meer mainstream geworden. Niet erg hoor, de huur moet ook betaald worden, maar ik vind zelf die aparte dingetjes juist zo leuk. Tips geef ik wel, maar nu we groter zijn geworden betrap ik mezelf erop dat ik er wat minder tijd voor overhoud. Dat is wel jammer. Een snelle manier is dan om je klanten 3 cd's te laten noemen die zij goed vinden en dan weet ik wel wat nog meer geschikt voor ze is. Mijn eigen collectie slaat echt nergens meer op. Ik heb nu zo'n 3600 cd's thuis staan en dat loopt letterlijk van Abba naar Frank Zappa, Bad Brains naar Butthole Surfers en van Primus tot Ween. Mijn top 5 aller tijden verandert steeds, maar 1999 van Prince staat er altijd in, van Motorpsycho Lobotomizer en natuurlijk Meat Beat Manifesto's Armed Audio Warfare, wat de belangrijkste plaat uit mijn leven en een mijlpaal in de muziekgeschiedenis is."
MUZIEKLIEFHEBBERS ALS ZE ZIJN zijn steunen de heren ook de lokale scene door belangeloos demo's te verkopen en het sponsoren van kleine festivalletjes, feestavonden en muziekblaadjes. Ook draaien ze af en toe hun favoriete plaatjes tijdens de Beatclub in concertzaal Bibelot, Dordste cafees en op feestjes bij mensen thuis. Maar van echt dj’en mogen en willen ze niet spreken. Ook worden er regelmatig instore optredens gehouden, want de winkel blijft het punt waar alles om draait en Peter-Paul vindt het achteraf jammer dat ze een niet nog groter pand betrokken hebben. Hij wil verder de diepte in en meer aandacht schenken aan wereldmuziek wat steeds meer in opkomst is. Desalniettemin zitten hij en zijn broer op de goede plek om de mensen te voorzien van het juiste muziekadvies.
Velvet is te vinden op de Vriesestraat 110 te Dordrecht.
http://www.kindamuzik.net/achtergrond/velvet/velvet-dordrecht-waar-de-liefde-voor-muziek-van-de-muren-druipt/3055/
Meer Velvet op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/velvet
Deel dit artikel: