Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Sinds het titelloze debuut uit 1994 van de band uit Bakersfield, de opvolger Life Is Peachy uit 1996 en Follow the Leader uit 1998 zijn de albums van KoRn wisselend ontvangen. Waar de fan van het eerste uur zweert bij het debuut, maar het grote publiek het liefst een tweede Follow the Leader had gehoord, volgt de eigenzinnige band zijn eigen weg en brengt met Issues in 2000 een iets donkerder album uit, waarbij KoRn meer de kant op gaat van bands als Orgy en Videodrone. Daarop verrast de band in 2002 met het lichter verteerbare Untouchables en grijpt in 2003 met Take a Look in the Mirror terug naar zijn roots.
Discussies over welk album nu wel te pruimen is en welk niet, zijn op internet voldoende te vinden. Deze discussies verhevigden zich met het onlangs verschenen See You on the Other Side, dat geen gemakkelijk album blijkt te zijn. Voor de band niet - gitarist Head vertrekt plotseling om zijn leven aan de Heer te wijden en de band tekent een aantrekkelijke zakelijke deal bij een nieuw label - maar ook voor de fans niet. Ondanks de moed om daadwerkelijk nieuwe wegen te verkennen, zullen we over een paar jaar waarschijnlijk pas weten wat de werkelijke waarde van het album is. Eén ding is zeker: de schare fans is er in al die jaren (inmiddels ruim twaalf) niet kleiner op geworden.
Showcase
De belangstelling is dan ook groot als aangekondigd wordt dat KoRn op 14 februari in de Berlijnse MTV Studio’s een exclusieve Valentijnsshowcase geeft. Slechts 150 fanatieke KoRn-fans, mensen van het platenlabel en enkele journalisten kunnen er getuige van zijn. Aangezien de showcase in Duitsland plaatsvindt, gaat het gros van de kaarten naar de Duitse fans. Van de overgebleven twintig kaarten wist Nederland er vier te bemachtigen, waardoor ondergetekende samen met iemand van KoRns platenlabel en twee prijswinnaars de trip naar Berlijn kan ondernemen.
De MTV-studio’s bevinden zich enigszins aan de rand van de stad, in een oud industrieel pand aan het water, waar je zo voorbij zou rijden. De enkele KoRn-fans die de kou trotseren en voor de deur staan te wachten, verraden echter wat er achter die dikke muren schuilgaat. Hier zal KoRn over enkele uren voor een klein publiek optreden, live voor de Duitse televisie. “Hij is de grootste KoRn-fan ter wereld,” roept één van de Duitse koukleumen. “Hij heeft alle handtekeningen op zijn rug getatoeëerd.” De jongen over wie het gaat, lijkt net een jaar of achttien en zal destijds weinig meegekregen hebben van de revolutie die KoRn in 1994 in de wereld van de metal ontketende. Een revolutie die veel volgelingen kent en nog steeds bij vlagen behoorlijk diepe sporen nalaat in het metallandschap.
Interview
Eenmaal binnen blijkt het pand vergeven van de veiligheidsbeambten, aan wie ik wel acht keer moet uitleggen dat ik een Nederlandse journalist ben en ja, dat ik van het platenlabel toestemming heb om foto’s te maken. Uiteindelijk geraken we dan toch in een ruimte waar KoRn allereerst een tv-interview zal geven. Het publiek wordt opgepept en geënthousiasmeerd en de band komt dan ook onder luid gejuich het kleine podium op, omringd door camera’s en fans. Van het gesprek is weinig te volgen aangezien een Duitse vertaler er ten behoeve van de live tv-uitzending in het Duits doorheen zit te ouwehoeren. Om de security niet al te veel op de zenuwen te werken, besluit ik wat verder naar achteren plaats te nemen, zodat ik toch even wat foto’s kan maken. Voorzichtig – en, heel belangrijk: zonder flits – maak ik van achteruit de zaal snel wat foto’s.
De band zelf oogt uiterst relaxt, grapt wat met het publiek, doet zijn ding en verdwijnt weer om zich voor te bereiden op de liveshow. Het klapvee – iedereen die wel eens bij de opnames van een tv-show is geweest, weet precies wat ik bedoel – wordt naar een naastgelegen studio geleid. Ondanks eerdere toestemming van de Duitse hoofdverantwoordelijken om foto’s te mogen maken bij de liveshow is er één chagrijnige veiligheidsbeambte die mij nadrukkelijk waarschuwt mijn camera in mijn tas te houden. Eenmaal binnen in de studio waar de liveshow plaats zal vinden, besluit ik dezelfde strategie te hanteren door wederom achterin plaats te nemen, zodat ik toch stiekem een foto voor bij dit artikel kan maken. Een strategie die deze keer jammerlijk faalt, want nog geen tien seconden nadat ik mijn camera uit de tas heb gehaald, staat de chagrijnige veiligheidsbeambte er al met zijn neus bovenop. Helaas.
Indrukwekkend
Het publiek is opgewonden en heeft er zin in, ondanks dat het wederom als vee tussen de hekken geklemd staat. In de ruime studio is een afbakening zo neergezet dat het publiek hutjemutje staat. Logisch, want voor de tv-registratie mogen er geen gaten in het publiek zitten. Alles voor de beeldbuis! Wanneer de band de eerste noten van opener ‘Here to Stay’ de zaal in slingert, gaat het dak er direct af. De Duitsers pogoën er op los. Ze realiseren zich hoe uniek het is dat een band die miljoenen platen heeft verkocht voor zo’n selecte groep mensen staat te spelen.
De sfeer is subliem en de band doet haar uiterste best. Meer dan dat. Van alle albums passeren nummers de revue: van ‘Did My Time’ tot ‘A.d.i.d.a.s.’. Na een uur wordt afgesloten met ‘Clown’ en natuurlijk ‘Blind’ van het debuut. Opvallend is hoe goed de nummers van het nieuwe album See You on the Other Side tussen het oudere materiaal passen. Vooral ‘Hypocrites’, geïnspireerd op de bekering van ex-gitarist Head, maakt live nog meer indruk, dan op de plaat.
Lucratief
KoRn is het kunstje na al die jaren blijkbaar nog niet verleerd. Het verlies van gitarist Head lijkt de heren nauwelijks te deren. Met alles wat bij de show van vandaag betrokken is, blijkt KoRn naast een prima liveband ook een slimme business unit te zijn. Eén van de slimste uit de metalscene. De groep schijnt voor veertig- tot vijftigduizend euro naar Berlijn gehaald te zijn en de joint venture die men sloot met platenmaatschappij EMI op het gebied van onder meer studio-opnames, auteursrechten, dvd’s, merchandise en sponsorschap moet een erg lucratieve zijn.
Natuurlijk vindt de band het fantastisch om in Berlijn te zijn, zo lieten ze in het tv-interview weten nadat de data van de Duitse tournee bekendgemaakt werden, hoewel de band ogenschijnlijk nauwelijks iets van de stad gezien heeft. Het programma zit bomvol en van alle kanten wordt aan de band getrokken. Zelfs Peter Katsis van The Firm, waar het management is ondergebracht, schijnt aanwezig te zijn. Het is de keerzijde van de roem. See you on the other side wordt zo See you on the business side. Het publiek – inclusief ondergetekende - heeft daar echter maling aan, want het zag een band – én security - in topvorm.
Foto’s 1 en 2 door Bart Nijssen
http://www.kindamuzik.net/achtergrond/korn/korn-miljoenenact-speelt-voor-150-gelukkigen/12036/
Meer Korn op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/korn
Deel dit artikel: