Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wie zijn ze?
Bruno Stucchi en Fabio Carboni, twee heren uit Milaan die in 2003 hun spaarcenten samengooien om een onafhankelijk en non-profit platenlabel en kunstgalerie uit de grond te stampen. Alle winst wordt opnieuw geïnvesteerd in toekomstige projecten. De naam (‘doosje’ in het Duits), komt van een muziekstuk van Franco Evangilisti en is bedacht om de conceptuele ruimte aan te geven die de artiest en de uitgever bezetten om samen een project op te starten.
Wat doen ze?
Drie dingen.
Allereerst houdt het platenlabel zich bezig met liefdevolle reissues van Italiaanse experimentele muziek uit het verleden, van de jaren 1960 tot de jaren 1980, met opgepoetste geluidsopnamen van electronische tapemuziek, vroege ambient en radicaal geluidsexperiment. Bijzondere aandacht gaat uit naar musici en componisten die nog zelden hun werk gepubliceerd zagen. Bekendste wapenfeit tot nu toe is zonder twijfel de dubbel-cd van Gruppo di Improvvisazione Nuovo Consonanza, de legendarische improvisatiegroep waar ook de wereldberoemde soundtrackcomponist Ennio Morricone deel van uitmaakte.
Recentelijk heeft het label zich ook geworpen op nieuwere Italiaanse groepen uit de experimentele sfeer, zoals Christa Pfangen en Å, kwestie van duidelijk te maken dat ook Italië mee opgestuwd wordt in de vaart der experimentele muziekvolkeren.
Ten slotte biedt Die Schachtel de mogelijkheid aan artiesten die zich tussen de plastische kunsten en de muziek in bevinden - zeg maar sound art - om hun project te verwezenlijken. Eerst zetten ze een tentoonstelling op en vervolgens wordt het project, indien mogelijk, ook te koop aangeboden.
Elke component van het label heeft ook een sublabel ter beschikking gekregen. Zo mogen Christa Pfangen en Å hun platen uitbrengen op Die Schachtel Zeit en de geluidsartiesten op Die Schachtel Art Series.
Waarom zijn ze zo goed?
Die Schachtel heeft begrepen dat je in het downloadtijdperk de muziekliefhebber die toch nog cd’s of vinyl wil kopen moet verwennen. Daarom besteden ze bijzonder veel aandacht aan design, packaging en informatie.
De meeste platen van Die Schachtel worden uitgebracht in een zogenaamde ‘box’, waar een heel boekwerkje bijzit dat informatie biedt over de muziek, met vaak ook (aangezien het hier meestal experimentele moderne compositie betreft) afbeeldingen van de bladmuziek, foto’s, biografieën van de musici. Platen van Die Schachtel zijn dan ook niet zo maar platen. Het zijn ‘editions’.
Daarnaast hebben Christa Pfangen (groep van Andrea Belfi, een van de coming men van het Italiaanse experiment), Å en Angelo Petronella ons de laatste tijd verwend met het neusje van de zalm op gebied van vrije muziek en improvisatie. Drones, stemexperimenten, moderne compositie, vrije jazz, folk: het kan allemaal.
Ook de geluidsinstallaties, in zoverre ze laten we zeggen ‘draagbaar’ zijn, kunnen aangekocht worden, maar worden, om de koper een gevoel van originaliteit te geven, gelimiteerd gehouden tot zelden meer dan 15 exemplaren. Daar is de uitvoering van de verpakking vaak nog exclusiever, met gebruik van speciale materialen, prachtige prints en een hele verzameling mini-cd’s.
En de toekomst?
Bij Die Schachtel staan er altijd wel nieuwe projecten op stapel. Twee nieuwe cd’s van Teresa Rampazzi en Mario Bertoncini zijn in aantocht en dit weekend kan je in Hasselt op het 404 festival al kennismaken met de twee belangrijkste hedendaagse groepen op het label, Å en Christa Pfangen.
Ondertussen kan je er bijna zeker van zijn dat met elke release die je van Die Schachtel aankoopt binnen de kortste keren een kostbaar verzamelobject in handen hebt.
En wie een mooi idee heeft voor een geluidsinstallatie mag Die Schachtel natuurlijk ook altijd bellen, mailen of schrijven.
http://www.kindamuzik.net/achtergrond/die-schachtel/labelprofiel-die-schachtel/15633/
Meer Die Schachtel op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/die-schachtel
Deel dit artikel: