Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
DWDD is belangrijk voor Nederlandse bands, dat wordt al snel duidelijk na wat rondmailen. Menig platenmaatschappijvertenwoordiger schiet in de stress wanneer 'hun' bandjes gevraagd wordt om hun mening. Sommigen willen de door hen vertegenwoordigde artiesten niet laten meewerken, uit angst om "DWDD op hun tenen te trappen met alle gevolgen van dien", zoals een van hen het verwoordt. Een ander weigert de vragenlijst, want ze "bespeurt te veel kritiek in de vragen."
"Typisch Nederlands", vindt David Fagan van postpunkers Rats on Rafts. "DWDD is ook niet achterlijk, die weten best dat iedereen het liefst een halfuur zou spelen. Ik vind het schijnheilig als je niet je echte mening daarover durft te geven, maar wel op komt dagen." De angst voor de talkshow lijkt echter vooral iets van communicatiemedewerkers. De bands zelf benaderen het DWDD-beleid een stuk ontspannener. "Een minuut is echt wel kort”, zegt indiepopband Handsome Poets. "Maar dat maakt niet uit, je bent al lang blij dat je je album of single mag promoten."
Veel ophef ontstond nadat zelfs een beroemde band als Queens of the Stone Age het moest doen met net iets meer dan een minuut. Fagan vindt dit raar. "Net alsof zij belangrijker zijn. Het is juist goed dat zij ook een minuut spelen en dat een onbekende band dat ook mag. Ook punkrockers John Coffey hebben begrip voor het 1 minuutbeleid. "DWDD heeft 1,2 miljoen kijkers, waarvan er waarschijnlijk 1 miljoen weinig met muziek hebben, dus ze moeten schipperen. We voelen ons daardoor op geen enkele manier aangetast in onze creatieve ego's. We vinden het erg cool dat ze een bombastisch luide band als John Coffey durfden te programmeren op prime time. Dat is op de radio nog niet gebeurd!"
Indierockers Vox Von Braun: "Je kunt je wel afvragen hoe het komt dat mensen urenlang naar het herkauwen van actualiteiten willen luisteren, maar geen drie minuten muziek trekken."
Minuutpolitie
Bij aankomst bij DWDD blijkt er geen advocaat met een contract te wapperen, met daarin sancties voor het overtreden van de minuutgrens. John Coffey: "Nee hoor. De tijdsduur van het liedje word even gemeten en dat is het. Je maakt een afspraak, als je het niet eens bent met een minuut dan moet je gewoon niet komen spelen. Ze doen ook niet moeilijk als het 1 minuut 10 is."
Rats on Rafts: "Ons nummer bleek iets te lang, dus er moesten nog tien seconden af. Die speelden we uiteindelijk onbedoeld alsnog op tv." Vox Von Braun: "Over eventuele gevolgen hebben we niks gevraagd en niks gehoord. Misschien staat de minuutpolitie klaar achter de schermen." Tessa Douwstra van popband Orlando: "Wie weet praat Matthijs korter met je als je nummer te lang is."
Toch overschatte rootsband Maison du Malheur de flexibiliteit: "Tijdens de repetitie namen we de DWDD-versie even door, met de hoop dat we er wel twintig seconden aan mochten plakken. Maar een minuut in DWDD is en blijft een minuut. En dus moesten we aan de bak vlak voor de uitzending. Dat werd nog even spannend, want het roer werd dus op het laatste moment nog even omgegooid."
Linda de Mol in een avondjurk
De DWDD-studio blijkt niet altijd een vertrouwde omgeving. John Coffey: "Het is buiten onze comfort zone. In plaats van een zwetende, dansende menigte zit daar Linda de Mol in een avondjurk. Ik zou er niet aan moeten denken om er een hele show te moeten spelen." Vox Von Braun: "Het was wel even de vraag of we onszelf recht deden, tussen het getokkel van Huub van der Lubbe en een uitgebreid item over carnavalsmuziek. Het was een enigszins absurde combinatie van gasten, die avond."
"Ik voelde me wel een beetje out of place, ja", zegt Fagan. De zanger schoof naar aanleiding van de 3FM Awards ook zelf een keer aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk. Met zijn wat stuurse reacties viel hij uit de toon in de jubelsfeer van DWDD. "Voor mij is muziek heel persoonlijk en het enige wat belangrijk is. Daar ga ik voor tv geen concessies voor doen", legt hij uit. "Zodra de camera aan gaat veranderen veel mensen in een soort van mediahoer. Ze willen dat je hen ziet en sympathiek vindt. Ik vind dat een toneelstukje spelen. Sommige muzikanten vertelden daar hoe ze hun hele leven al op de radio wilden komen. Dan ben je verkeerd bezig, vind ik."
ABC'tje
Het blijkt nog niet makkelijk, een nummer terugbrengen tot zestig seconden. John Coffey: "Het is lomp hakken, je moet alles laten zien wat je hebt. Wij zijn supertrage schrijvers en vrij democratisch, dus bij ons duurde het wel een paar uurtjes." Vox Von Braun: "Als je goede nummers hebt, dan moet het lukken dat in een minuut over te brengen."
Hoe Vox Von Braun dat deed? "We speelden een coupletje, een refreintje en een maniakale gitaarsolo. De drie meest kenmerkende delen van het nummer; een abc’tje, zeg maar." John Coffey gooide 'Featherless Redheads' helemaal om, zodat het in een minuut zo compleet mogelijk klonk. "Twee keer een couplet en refrein achter elkaar, dan nog een slotbeukstuk. Eigenlijk vonden we het nummer in een minuut veel lekkerder knallen!"
Douwstra: "We probeerden sneller tot een climax te komen. Ik vond het moeilijker, omdat je simpelweg geen tijd hebt om er lekker in te komen." Maison du Malheur: "Je gaat van nul naar honderd in twintig seconden. Je staat nogal op scherp."
Rats on Rafts: "Als je een minuut speelt blijft er sowieso een oppervlakkige versie over van je nummer. " Orlando: "Geen enkel lied dat langer dan een minuut duurt is geschikt voor een minuut. Een lied heeft een opbouw en een verhaal van drie of vier of meer minuten. Het blijft een onaffe uitvoering."
Mensen ontregelen
Onaffe uitvoeringen of niet, de muzikanten lijken weinig problemen te hebben met de minuut. Veel meer dan een oppervlakkige indruk geven van hun muziek is misschien niet mogelijk, maar de bands zien de minuut ook niet als een minioptreden. Meer is het een kans om een groter publiek heel even kennis te laten maken met hun, soms alternatieve, muziek. De muziekminuut in DWDD is wat dat betreft exemplarisch voor de manier waarop DWDD kunst presenteert: een kort reclamespotje voor wat er nog meer te vinden is buiten prime time televisie.
Dat betekent niet dat alle bands hetzelfde verwachten van hun optreden. Handsome Poets: "Er kijken een miljoen mensen die misschien je album gaan kopen, maar ook boekers die denken: zij worden beroemd, die jongens moeten we boeken!" Vox Von Braun: "Al laat het geluid soms te wensen over, waardoor het zelfs nog wel eens tegen je kan werken, zo'n optreden." Fagan: "Spelen op Noorderslag had volgens mij meer effect voor ons."
Vox Von Braun: "We hebben waarschijnlijk een van de hardste minuten in de DWDD-geschiedenis gespeeld. Dat stoot mensen af die je muziek anders toch niet hadden leuk gevonden en trekt een select publiek aan dat je echt ziet zitten. Een groot deel van het publiek van Nederland 3 zat ongetwijfeld niet op ons te wachten. Maar om via nationale tv deze mensen een beetje te mogen ontregelen voor hun beeldbuis, daar halen we wel plezier uit."
Maar voelde dan niemand de drang om gehoor te geven aan de oproep van 3FM-dj Michiel Veenstra uit 2011 om tóch langer door te spelen? Orlando: "Daar hebben we eigenlijk helemaal niet aan gedacht." Handsome Poets: "Zo serieus en belangrijk vinden we onszelf nou ook weer niet." Maison du Malheur: "Ik heb geen flauw idee wie Michiel Veenstra is."
Mensen die kritisch zijn over de minuut zeggen vaak het belang van de muzikanten voor ogen te hebben, maar die bandjes zelf denken er dus veel gemakkelijker over. Zoals blijkt uit de enige reactie die traumahelikopter ons gaf over de minuut: "We hebben een nummer uitgekozen dat binnen de minuut paste, en verder hebben we vooral gezorgd dat ons haar goed zat."
http://www.kindamuzik.net/achtergrond/de-wereld-draait-door/de-macht-van-dwdd/24360/
Meer De Wereld Draait Door op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/de-wereld-draait-door
Deel dit artikel: