Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wie zijn ze?
De Beastie (Beings Entering Anarchistic States Towards Internal Excellence) Boys zijn Mike D (links), Ad-Rock (midden) en MCA (rechts). Drie veertigers uit New York die begin jaren tachtig uit verschillende hardcorepunkbandjes bij elkaar komen en de overstap wagen naar het nieuwe genre hiphop. Zoals Extince de reden is voor het ontstaan van Top Notch, zo zijn de Beastie Boys in 1984 verantwoordelijk voor de geboorte van het label Def Jam. Hierop brengen ze twee jaar later het best verkochte rapalbum van de jaren tachtig uit: Licensed to Ill, met de hit 'Fight for Your Right (to Party)'. De fenomenale clip daarvan, waarin de Beastie Boys een belegen huisfeest trashen en met een moker de televisie slopen, is het startpunt van de korte film die al wekenlang op internet circuleert. Een dertig minuten durende video bij de single 'Make Some Noise' van de nieuwe plaat Hot Sauce Committee Part 2, waarin de Beasties met zelfspot naar zichzelf kijken; Will Ferrel als de toekomstige Ad-Rock die moeite heeft met de knopen van het dansvloertapijt. Tegelijkertijd tonen ze aan dat ze nog net zo cool en wild zijn als in 1986.
Wat deden ze?
Cool en wild zijn, dat dus vooral. In hun beginjaren zijn de Beastie Boys berucht. Gigantische opblaasbare penissen als decor, punkers en skaters die rotzooi trappen, politie die optredens vroegtijdig beëindigt en Ad-Rock die in de boeien wordt geslagen. Op alle zes albums die ze maken staat minimaal één hit. Tussendoor maken ze het instrumentale album The In Sound From Way Out, waarop Mike D (drums), MCA (bas) en Ad-Rock (gitaar) hun vaardigheid met instrumenten en hun liefde voor cooljazz en funk laten horen. Halverwege de jaren negentig worden de Beastie Boys wat serieuzer. In 1996 organiseert MCA het zogeheten Tibetan Freedom Concert, een tweedaags festival voor tienduizenden bezoekers in het Golden Gate Park in San Francisco. Dit politiek engagement krijgt in 2004 nog meer gestalte met To the 5 Boroughs, een emotionele reactie op 9/11. Gevreesd werd dat het coole en wilde imago van de Beasties in de jaren negentig was achtergebleven.
Waarom waren ze zo goed?
Rappen kunnen ze eigenlijk niet. In de bijna dertig jaar dat ze samen zijn, is hun oldskool flow nagenoeg niet veranderd. Misschien hoort dat ook wel bij blanke rappers. Het is de rest die de Beastie Boys uniek maakt: trash culture, goofy teksten ('I like my sugar with coffee and cream'), vette sneakers en een voorliefde voor televisieseries uit de jaren zeventig (hun tienerjaren). Dat zie je terug in de videoclips. In 'Intergalactic' van Hello Nasty (1998) rollebollen twee blikken robotten from outer space als Godzilla en King Kong door een metropool en zien we de Beasties in fluorescerende gemeentekleding, roepend tegen een veel lager geplaatste camera. Ze onderscheiden zich met hun beats. Op Paul's Boutique uit 1988 tonen ze zich pioniers op het gebied van sampling. Het album is een hiphopmonument. Niet voor niets bekleedt het de 156ste plaats in de 500 beste albums van muziekmagazine Rolling Stone. Voor Ill Communication (1994) grijpen de Beasties terug naar hun liefde voor instrumenten, daartoe overigens geïnspireerd door de Urban Dance Squad. In de clip van punkrap 'Sabotage' parodieert het trio politieseries uit de jaren zeventig, met waanzinnige pruiken en snorren.
Wat gebeurde er toen?
Na To the 5 Boroughs lijkt het erop dat de Beastie Boys het wat rustiger aan gaan doen. Er komt een verzamelalbumpje en daarna nog een instrumentaal album. Ze zijn ouder geworden en hoeven niet meer te vechten voor hun recht om te feesten. Bovendien wordt bij MCA lymfeklierkanker geconstateerd. De koek lijkt op. Tot de release van de single 'Too Many Rappers' in 2010, waarmee de Beasties samen met NAS de vloer aanvegen met de concurrentie. Na nog een jaar wachten volgt dan eindelijk het volledige album. Aan de titelwoorden Hot Sauce is geen woord gelogen. Een aaneenschakeling van krakers in kenmerkende B-Boysstijl, maar ook leentjebuur bij dubreggae samen met Santigold. Wat ze zelf in hun film concluderen is waar: de Beastie Boys zijn terug waar ze ooit begonnen.
http://www.kindamuzik.net/achtergrond/beastie-boys/onvoltooid-verleden-tijd-beastie-boys/21567/
Meer Beastie Boys op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/beastie-boys
Deel dit artikel: