Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De kieskeurige kenners uit gitaarstad Groningen kozen Timb Bomb High School van Reigning Sound tot hun favoriete plaat van 2002. Daar is weinig tegen in te brengen. Het was niet alleen een erg goeie plaat, maar ook een teken dat Cartwright het nog helemaal had. Zijn vorige groep Oblivians geldt immers als een cruciale garageband. Luister naar Popular Favorites (1996) en je weet waarom. Na het gospelachtige en zeer geïnspireerde Play 9 Songs with Mr. Quintron (1997) viel de groep uit Memphis uit elkaar. We kregen er twee bands voor terug, The Cool Jerks en Reigning Sound. Plus tal van platen van rockbandjes die van de productievaardigheden van Cartwright gebruik maakten.
Memphis
Memphis achter je laten is niet prettig, zeker niet als je er geboren bent zoals Cartwright. Hij houdt zich echter groot. "Het uitzicht vanuit ons nieuwe huis is echt geweldig. Ik ben blij dat we een goed huis hebben gevonden, want dat duurde even. Mijn vrouw gaat in het bedrijf van haar vader werken. Dat familiebedrijf is hier in North Carolina gevestigd. We moesten Memphis wel uit, de afstand is te groot." Zoals de rivier Mississippi langs Bluff City trekt, zo is Cartwrights gestel doortrokken van Memphis. "Het maakt niet uit waar ik heen ga. My mind is imprinted with Memphis."
Negen uur rijden
Hoe nu verder met de Reigning Sound, die vaste basis had in Memphis? Cartwright is een buitengewoon vriendelijke man, maar laat zich niet diep in zijn kaarten kijken. "Misschien is de Reigning Sound voorbij, misschien houden we iets met elkaar. Dat moeten we zien. Van hier naar Memphis is het negen uur rijden, dus dat is ondoenlijk. Dat is in Nederland anders hè? Dat vind ik wel cool, dat je daar in dertig minuten in een andere stad zit." Overweegt hij alleen verder te gaan en een keer geen deel uit te maken van een band? "Ja, een solocarrière is mogelijk. Aan de andere kant weet ik dat je overal mensen tegenkomt met wie je muziek kunt maken."
Opgroeiende kinderen
Reigning Sound zat behoorlijk vast geroest in Memphis. Zelden speelde de band buiten de stad. Dat maakte ons in Nederland ook zo nerveus. Alsmaar die nieuwsbrieven met speeldata all over Memphis. Totdat eindelijk het sensationele nieuws de redactie bereikte: ze komen naar Nederland. Waarom duurde dat zo lang? "We hebben allemaal kinderen en sommige van ons hebben drukke banen. Dat we ook nog rocken, dat is ons dubbelleven. We zijn rockers met opgroeiende kinderen. Serieus, het is lastig om de juiste balans te vinden."
Country
Tussen het plannen van de nieuwe tour en de verhuizing zag Cartwright nog kans een nieuwe plaat op te nemen. "Een stemmige plaat met langzamere songs. Moody folk-psych, daar houd ik van. Het is fijn om van alles te kunnen spelen met de band. Ik werk graag vanuit allerlei verschillende invalshoeken." Dat zal straks voor enige consternatie zorgen. Is de Reigning Sound eindelijk hier en ligt er met Too Much Guitar een felle gitaarrockplaat in de winkel, dan krijgen we een rustig concertje. "We zullen voornamelijk country spelen," zegt Cartwright voordat hij in lachen uitbarst. "Tuurlijk niet. Voornamelijk rocksongs spelen we, van al onze platen, en nog flink wat nieuw spul."
Simpel en interessant
Wat Cartwright ook schrijft of speelt, al zijn songs hebben een aparte kwaliteit. Lullig wellicht om die ouwe weg naar Rome weer over te doen, maar het komt toch altijd op de liedjes aan. Wat maakt een liedje tot iets bijzonders? "Er moet een sentiment in zitten dat iedereen kan begrijpen. Het maakt niet uit of je zes minuten op één akkoord leunt, of dat je dynamisch bezig bent met breaks en dergelijke. Alan Vega en Suicide konden erg lang doorgaan met een eentonige drumbeat en toch wisten ze iets bijzonders uit te drukken, wat dit allemaal oversteeg en wat de mensen toch konden begrijpen. Het oorspronkelijke idee van het liedje moet je goed over het voetlicht kunnen brengen. Simpel moet het zijn én interessant. Het moet je uitdagen om ermee aan de slag te gaan. Als ik een nummer geschreven heb, wil ik het van de daken schreeuwen. Dan moet iedereen het horen."
Liefdesverdriet
Tekstueel lijkt Cartwright telkens weer terug te gaan naar de pubertijd, naar de high school-problematiek van onzekerheden, verwachtingen, angst en liefde. Zoals je die voor de eerste keer nogal hevig ervaart. Waarom deze leeftijd en deze onderwerpen? "Omdat mijn kinderen tieners zijn. Ik schrijf muziek voor kinderen. Haha." We proberen onze man in Asheville bij de les te houden. "Oké, die thema's zijn natuurlijk universeel. Je eerste liefdesverdriet toen je vijftien was, intenser bestaat niet. En als je achtendertig bent, merk je dat je nog even fucked-up bent als het mis loopt. Eigenlijk kom je er nooit overheen." En ze zijn lekker rock-'n-roll, dergelijke teksten. "Dat is zeker waar. Die zwarte lui in de fifties die over liefdesverdriet zongen, hoe oud dacht je dat die waren? Ook allemaal in de veertig. De inhoud van die teksten is uiteindelijk gemeengoed geworden. Rock-'n-roll."
Ice-packs
Niet ingewikkeld doen over songschrijven, lijkt Cartwright te willen zeggen. "Mijn hoofd zit altijd vol met songs. Ik kan er twee of drie op een dag schrijven. Maar ik moet de inspiratie vinden om er voor te gaan zitten en ze uit te werken." Cartwright ligt ver voor op de concurrenten uit de garage door die jarenlange, constante kwaliteit van zijn songs. En dan is er nog de magie van de uitvoering. Zowel Cartwrights harde als rustige nummers geeft hij een enorme spanning mee door de onderdrukte hysterie in zijn stem. Dat belooft veel goeds voor de optredens. Moet ook wel, na de verbluffende shows van de Cool Jerks, de band van zijn Oblivians-maatje Jack Yarber, vorig jaar in Nederland. "Damn, waren ze goed? We zullen zien wat we daaraan kunnen doen. Zij hebben wat ik belangrijk vindt van een goeie live-band. They don't play at you, they play too you." Laatste vraag: hoe
preparen wij ons op de shows van Reigning Sound? "Leg vast een paar ice-packs in je koelkast voor je naar een optreden van ons gaat!"
Reigning Sound in Nederland en België:
29-06 Paradiso, Amsterdam (NL)
30-06 Tom Tom, Heythuysen (NL)
01-07 Vera, Groningen (NL)
02-07 Patronaat, Haarlem (NL)
03-07 Merlyn, Nijmegen (NL)
04-07 Metropolis, Rotterdam (NL)
05-07 Ekko, Utrecht (NL)
06-07 Lintfabriek, Kontich (B)
http://www.kindamuzik.net/interview/reigning-sound/reigning-sound-houdt-altijd-memphis-in-gedachten/6445/
Meer Reigning Sound op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/reigning-sound
Deel dit artikel: