Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wie zijn ze?
De drie dames uit Amsterdam die tezamen Snowapple vormen, hebben onlangs het gelijknamige album uitgebracht. De groep bestaat uit Una Bergin, Laurien Schreuder en Fanny de Ruiter. De vrouwen hadden ieder al voor de oprichting van Snowapple een muzikale carrière. Welke dat is, hoor je terug in het geluid van het album. Het zal de luisteraar niet verbazen dat Laurien de operazangeres van het trio is. Het klassieke aspect van de muziek neemt Fanny op zich. Ze speelde haar eerste compositie op jonge leeftijd in het Concertgebouw in Amsterdam. Fanny's andere interesse, in Balkanmuziek, drukt ook een aardige stempel op het geluid van Snowapple. Una onderscheidt zich daarentegen door een eerdere muzikale loopbaan in de jazz. Alle drie de zangeressen laten hun stem horen op dit bijzondere album, maar bespelen daarnaast ook nog eens een variéteit aan instrumenten. Leuk om te weten: voordat het debuutalbum er was, toerden ze al door Engeland en speelden ze in Paradiso. Onder de bezielende leiding van producer Joeri Staal, die eerder werkte met Paul Weller en Spinvis, en Zlaya Hadzich leveren de dames een dromerig album af dat duidelijk in het hokje van folk geplaatst mag worden.
Hoe klinken ze?
Bijzonder. Het mag gezegd worden dat zodra de eerste noten je oren binnendringen een vergelijking met de jaren zestig onontkoombaar is. Dat de dames divers zijn wordt duidelijk naarmate je het album verder luistert. Het dromerige op het eerste gehoor verandert bij 'Bluebirds, Blackbirds'. Dit nummer heeft bijna iets onheilspellends.
De muziek, de stemmen, het klinkt allemaal niet zo modern. Gezien de albumhoes is dat eigenlijk ook niet iets wat de vrouwen uit willen stralen. Het moge duidelijk zijn: dit is iets voor liefhebbers. Totaal de andere kant gaat het op als je 'Baby Blue' hoort. Hier komt een duidelijk jarenzestiggeluid naar voren, met een vleugje country. Vervolgens tillen ze het album naar een hoger niveau als ze in 'Old Lady' de operastem van Laurien ten gehore brengen. Dat de dames zich ook nog eens in meerdere talen weten uit te drukken wordt duidelijk als het Franse 'Le Clown et la Fleuriste' voorbijkomt. Hierin komt duidelijk het door henzelf geclaimde geluid van Edith Piaff naar voren. De invloed van producer Joeri Staal is duidelijk terug te vinden in het enige Nederlandstalige nummer 'Het Kleine Witte Zeil'. De laatste vergelijking, met de ieder bekende Spinvis, moet gemaakt worden.
Toekomst?
Dat het Amsterdamse trio muzikaal is staat buiten kijf. Snowapple laat duidelijk talent en diversiteit horen op het gelijknamige album. Bovendien waren ze alle drie al actief binnen de muziek, voordat ze samen besloten verder te gaan. Het lijkt dan ook onwaarschijnlijk dat de dames ooit zullen stoppen met muziek maken. Is het niet in de vorm van Snowapple, dan wel binnen een andere samenstelling. Voor nu staat er in ieder geval nog een tour door Engeland en Nederland in de planning, waarin ze het bijzondere folkgeluid ten gehore zullen brengen. Bij de liefhebbers, dat wel.
http://www.kindamuzik.net/toekomstmuziek/snowapple/toekomstmuziek-snowapple/23924/
Meer Snowapple op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/snowapple
Deel dit artikel: