Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Zo onwaarschijnlijk als het project van Lou Reed en Metallica is de samenwerking van Jesu en Sun Kil Moon niet. Mark Kozelek heeft zijn liefde voor metalmuziek nooit onder stoelen of banken gestoken. Dat bleek wel uit het album met AC/DC-covers en ook tijdens het optreden op Incubate, toen hij naar muziektips van hardrockliefhebbers in de zaal viste.
Hard gitaarwerk weet ook de slowcore van zijn vorige werkgever, Red House Painters, te doorklieven. Daarbij laat het ruwe karakter van de voorlaatste studioplaat, Universal Themes, duidelijk een kentering in muziekstijl horen. Toch laat de bedrijvige zanger en tekstschrijver ook op dit veelzijdige album de zachte kant niet links liggen. Ook met Jesu in de gelederen laat de weerbarstige muzikant horen dat hij sinds Benji nog altijd in zijn tweede jeugd leeft.
Met het ijzersterke openingsdrieluik, is Justin 'Jesu' Broadrick in de aanval: headbangend, duister en een tikkeltje agressief. Kozeleks donkere stemgeluid waggelt als een dronken dominee over de snoeiharde gitaarmelodieën. Wat wijlen Lou Reed met Lulu wilde bereiken, krijgt men nu in vol ornaat voorgeschoteld. Daarna maakt de plaat een ommekeer. Met elektronische invloeden in 'Father's Day', waarbij de vergelijking met Phosphorescents 'Song for Zula' ook op de loer ligt, keert Kozelek meer terug naar de postmodernisme van Perils from the Sea, het album dat hij met Jimmy LaValle uitbracht. Tekstueel borduurt hij ook improviserend voort, vooral met lappen tekst over het reilen en zeilen op tournee. Wat bedenkelijker is misschien het half lachend voorlezen van een brief van een fan in 'America's Most Wanted Mark Kozelek and John Dillinger'.
Een plaat van Kozelek zonder mensen die dood gaan, bestaat niet. Een eenzaam hoogtepunt wordt bereikt met 'Fragile', een prachtige ode aan de overleden zanger en Yes-basgitarist Chris Squire, met Bonnie 'Prince' Billy, die op de achtergrond 'Onward' zingt. Ook in het heerlijk kabbelende 'Exodus' stelt Kozelek zich kwetsbaar op door stil te staan bij de dood van Nick Caves zoontje, zoals hij eerder ook deed door diens 'The Weeping Song' te coveren. Het zal niemand ontgaan: Jesu en Sun Kil Moon hebben elkaar gevonden in grootse ontroering.
http://www.kindamuzik.net/recensie/sun-kil-moon/jesu-sun-kil-moon/26523/
Meer Sun Kil Moon op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/sun-kil-moon
Deel dit artikel: