Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Philip Jeck is een Brits geluidskunstenaar die er een heel eigen stijl op nahoudt. Hij wordt immers niet voor niets door Godspeed You! Black Emperor als gast gevraagd voor de door hen gecureerde editie van het All Tomorrow's Parties-festival op het einde van dit jaar. In de regel gebruikt hij oude platen en oude platenspelers om geluiden te creëren die hij dan tot organische ambientachtige stukken herwerkt. Voor An Ark for the Listener geldt dit ook, al houdt Jeck zich eveneens ledig met keyboards, minidiskrecorders, mixers, delay- en effectenpedalen en een basgitaar.
Jeck put zijn inspiratie uit een negentiende-eeuws gedicht van Gerard Manley Hopkins. Op An Ark for the Listener mediteert Jeck over The Wreck of the Deutschland en dit resulteert in organische soundscapes met titels als 'Dark Rehearsal' en 'The All of Water'. Het gedicht gaat over de verdrinkingsdood van vijf uit Duitsland verbannen franciscaner nonnen.
Wat de context en Jecks opnamemethodiek ook is, An Ark for the Listener hoort perfect thuis op het label Touch, dat zich al jaren specialiseert in intrigerende soundscapes en niet-alledaagse geluidsexperimenten. Op basis van dit werkstuk is Jeck een uitgesproken exponent van deze muzikale beweging die de kunst verstaat om geluiden zodanig te analyseren, vervormen en samen te stellen dat er een organisch, spannend en gevarieerd eindresultaat tevoorschijn komt.
Het album sluit af met twee remixen die onder de subtitel Coda geklasseerd worden, beduidend minimalistischer maar getuigend van eenzelfde finesse.
http://www.kindamuzik.net/recensie/philip-jeck/an-ark-for-the-listener/20631/
Meer Philip Jeck op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/philip-jeck
Deel dit artikel: