Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
"I'm the great Americano negro", liet Jamal Moss zich in een recent interview ontvallen. Moss beweegt zich in de muzikale underground van Chicago, maar hij noemt zich een volgeling van het kosmische gedachtegoed van Sun Ra. Onder het pseudoniem Hieroglyphic Being tracht hij de verschillen tussen menselijke volkeren te ontkrachten. Mathematica is immers de universele taal die iedereen verbindt, en muziek is daarvan afgeleid.
Principes zijn mooi maar hoe klinkt dit nu? De output van Hieroglyphic Being is immens maar op Le Jardin des Chemins Bifurquants, uitgebracht op het Gentse Audiomer, worden zijn drijfveren duidelijker. Beide kanten van het vinyl worden ingenomen door lijvige composities die de term elektronische dansmuziek een nieuwe invulling geven.
De basis van Hieroglyphic Beings muzikale wereld bestaat uit loops en elektronica. Zo bouwt hij in 'Rhythmes Circadiens' bijvoorbeeld langzaam een complexe constructie op, die balanceert tussen structuur en improvisatie. Nadat details zijn toegevoegd en omgevormd, dragen ze bij aan nieuwe muzikale uitstapjes. Thema's komen en gaan, psychedelica en sciencefiction vinden elkaar en alles wordt in het grotere geheel, oftewel de schijnbaar eindeloze ritmiek, ingepast.
Zoals de titel al doet vermoeden, geeft Le Jardin des Chemins Bifurquants een beeld van de ideologische speeltuin van Hieroglyphic Being. Elke tweesprong representeert een keuze die op zichzelf tot nieuwe details leidt, maar het grotere geheel is vooraf bepaald, en wel volgens mathematische wetmatigheden. De psychedelische invulling van deze weg wordt nog extra in de verf gezet door de vormgeving van Robert Beatty (van o.a. Hair Police en Burning Star Core).
http://www.kindamuzik.net/recensie/hieroglyphic-being/le-jardin-des-chemins-bifurquants/22212/
Meer Hieroglyphic Being op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/hieroglyphic-being
Deel dit artikel: