Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De Oostenrijkse regisseur Edgar Honetschläger liet zich voor AUN - The Beginning and the End of All Things inspireren door het Japanse shintoïsme. Zijn film zet vraagtekens bij de westerse verlichtingsgedachte en het wegvallen van religie. Deze historische stappen ontnamen de mens de kunde om te voelen: alleen het zichtbare werd nog als waar gezien. Honetschläger toont een toekomst waarin alle leven slechts sensueel is en hij suggereert nieuwe rituelen en mythologieën om bovennatuurlijke waarden te ervaren.
Honetschlägers landgenoot Christian Fennesz schreef een passende soundtrack bij dit visuele kunstwerk. In vijftien bewegingen creëert hij een auditief luisterspel dat nauw aansluit bij de essentie van de film. Fennesz bouwt verder op zijn intussen gekende eindeloze soundscapes, die voor de gelegenheid Japanse namen meekrijgen.
Wederom toont Fennesz aan dat hij een absolute meester is in het vormgeven van uitgesponnen geluidtapijten waarbij warmte en melodie vervlochten raken. Deze passages worden afgewisseld met nummers die eerder verschenen op Cendre, Fennesz' samenwerking met Ryuichi Sakamoto. De spaarzame pianoflarden - typisch voor laatstgenoemde - zorgen voor een spannende dialectiek met de ijle atmosfeer die Fennesz oproept.
http://www.kindamuzik.net/recensie/fennesz/aun-the-beginning-and-the-end-of-all-things/23076/
Meer Fennesz op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/fennesz
Deel dit artikel: