Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
In het Brugse Concertgebouw stond afgelopen woensdag de Canadese zangeres Lhasa De Sela geprogrammeerd. Een concert waar met heel wat belangstelling naar uitgekeken werd, want Lhasa's eerder dit jaar verschenen The Living Road geldt als een van de mooiste en meest verrassende albums van het voorjaar. De muziekredactie van het weekblad Knack plaatste het album maar liefst twee maanden lang helemaal bovenin haar lijstje met favoriete albums en ook Radio 1 en in minder mate Studio Brussel schonken The Living Road heel wat airplay. Lhasa heeft de wind tegenwoordig dus flink in de zeilen, al zal het de gevorderde tieners en prille twintigers van vandaag worst wezen. Zij bleven in Brugge afwezig en werden vervangen door (overwegend) keurig in het maatpak gestoken muziekliefhebbers - zo'n negenhonderd in totaal - wier leeftijd leek te schommelen tussen vijfentwintig en zestig.
Met twee concerten in evenveel dagen (een dag eerder speelde ze ook al in het Koninklijk Circus te Brussel) had het Belgische publiek absoluut geen reden tot klagen, zeker als je weet dat naast België enkel Duitsland, Frankrijk en Zwitserland werden uitverkoren om deze enigmatische artieste te ontvangen. Enigmatisch? Jazeker, want hoe sterk Lhasa's persoonlijkheid ook naar voren komt in haar teksten, op het podium lijkt ze buitengewoon bedeesd, een tikkeltje wereldvreemd zelfs. In haar songs stapelt ze de vreemde gebaren in ijl tempo op, alsof ze er elk moment kan in verdwijnen en ook haar bindteksten brengt ze haast al fluisterend. Oren spitsen was dus de boodschap, zeker als je ten volle wou genieten van de betoverende opener 'Con Toda Palabra', waarin celliste Mélanie Auclair meteen alle registers opentrok en drummer François Lalonde zich bijzonder gedreven toonde met allerhande percussie. Je kon er dan ook nauwelijks omheen dat de Amerikaanse met Mexicaanse roots een behoorlijk hecht en uitermate exquis gezelschap rond zich geschaard had, want in 'La Marée Haute' was alweer een andere muzikant, Alex McMahon (op piano en Fender Rhodes), aan zet. Het sterk symbolische 'J'Arrive à Ll Villa' werd opgedragen aan de Franse havenstad Marseille, niet toevallig de plaats waar Lhasa's Libanese achtergrootvader zich destijds vestigde en zijzelf rond de eeuwwisseling voldoende inspiratie vond om haar carrière nieuw leven in te blazen. 'Chanson Tchétchène' bracht dan weer een ontmoeting met dansende Tsjeetsjeense kinderen in herinnering en sorteerde het effect van een minutieus priemende zonnestraal na een apocalyptische plensbui.
Met songs als 'Floricanto', 'Mi Vanidad', 'De Cara a la Pared' en het lieflijke 'El Desierto' greep de zangeres terug naar haar debuut La Llorona, een plaat die slechts in heel erg beperkte kringen enige bekendheid verwierf. Lhasa voelde zich gaandeweg steeds beter in haar sas, hetgeen vertaald werd naar de steeds langer wordende bindteksten. Ook muzikaal raakte de motor stilaan warmgedraaid en zo kregen we heilzaam versies van 'Anywhere on this Road' en het bijzonder ingetogen 'Pa'Llegar a Tu Lado'. Het aanwezige publiek zat erbij en keek ernaar en was na deze hoogtepunten nog nauwelijks in staat om enige vorm van emotie te uiten.
Inmiddels een oververdiende staande ovatie rijker liet Lhasa zich in de bissen van haar meest spontane zijde zien toen ze haar fans bij het feestelijke 'La Celestina' aanmaande tot enige participatie. Het moet geleden zijn van Calexico's 'Crystal Frontier' (Hallen van Schaarbeek, april 2003, om precies te zijn) dat we een publiek nog zo enthousiast uit de bol zagen gaan. In de toepasselijke afsluiter 'Soon This Space Will Be Too Small' waarde de geest van Nico rond, al kwam ook Beth Gibbons verraderlijk dicht in de buurt. "I'll put my foot on the living road/and be carried from here to the heart of the world": waar Lhasa's droombestemming zich precies situeert, daar hebben we het raden naar, maar als je met zo'n betoverend stem en zoveel charisma gezegend bent en dan ook nog eens over een prima band beschikt, dan ligt Utopia vroeg of laat zeker binnen handbereik.
http://www.kindamuzik.net/live/lhasa/lhasa/5515/
Meer Lhasa op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/lhasa
Deel dit artikel: