Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Waar Julianna Barwicks nieuwste album, Will, veel meer dan haar voorgaande werk een samenwerkingsproject is, staat ze vanavond in Paradiso aanvankelijk alleen achter een batterij elektronica. Toch zijn het niet de keyboards en synths die het middelpunt van haar muziek vormen, dat is haar stem. Klank staat centraal: soms is er de suggestie van taal en lijkt er zich behalve een melodielijn ook een zin te vormen, maar nooit valt er te distilleren wat ze precies zegt. Laagje voor laagje bouwt ze haar composities op, door haar zang steeds opnieuw te samplen, tot er een eigenzinnige en abstracte meerstemmigheid ontstaat. Pastoraal wellicht, maar niet beklemmend. Eerder weids en dromerig.
Zeker tijdens de eerste paar nummers is haar verdere begeleiding summier. Ze beperkt zich vaak: kiest voor een loop van een analoge synth of voor simpele, repetitieve pianoakkoorden. Dat voelt vanzelfsprekend, zeker omdat het de gelaagdheid van haar zang benadrukt. Als vervolgens cellist Maarten Vos het podium opkomt, wint haar muziek aan diepte. Hun verwantschap mag duidelijk zijn: beiden laveren op het snijvlak van modern klassiek en experimentele elektronica. Maar waar de synths in Vos' solowerk soms roestig en gruizig klinken, blijft in Barwicks muziek - zelfs als die in volume, spanning en complexiteit toeneemt - altijd het heldere en serene de boventoon voeren.
Hoewel je zou kunnen zeggen dat Barwicks nummers te subtiel zijn voor popzalen, luistert het publiek in de voor een kwart gevulde bovenzaal opvallend aandachtig. In die setting laat Will zich presenteren als een van de mooiste dit jaar verschenen platen in het abstracte, experimentele elektronicagenre. Naast dat andere hoogtepunt van het jaar - EARS van Kaitlyn Aurelia Smith - is Barwick minder futuristisch: de combinatie van pastorale associaties en synthesizers doet eerder anachronistisch aan. Maar beiden weten wel het zachte en intieme te integreren in een genre dat soms onpersoonlijk kan aandoen. Het optreden in Paradiso, dat eindigt met een man uit het publiek die voor de toegift een verzoeknummer doet, toont dat overtuigend aan.
Foto uit het KindaMuzik archief door Peter Hageman
http://www.kindamuzik.net/live/julianna-barwick/julianna-barwick/26732/
Meer Julianna Barwick op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/julianna-barwick
Deel dit artikel: