Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Weinig festivals hebben zo'n mooie entree: wie per bus (of per fiets!) het Grasnapolsky-terrein oprijdt, ziet meteen het bijzondere hoofdgebouw van zenderpark Radio Kootwijk opdoemen. Het rijksmonument, dat samen met de bijgebouwen refereert aan een Egyptische sfinx, doet denken aan de poster van sciencefictionfilm Metropolis.
Iedereen is onder de indruk van het gebouw, dat in de eerste helft van de vorige eeuw de communicatie verzorgde met de toenmalige Nederlandse koloniën. Op Instagram moeten inmiddels honderden foto's circuleren die gemaakt zijn voor de vijver voor het gebouw. Buschauffeurs die bezoekers van het verderop gelegen bungalowpark naar het festival brengen, delen weetjes over de plek. Iets wat sommige artiesten later zelfs ook doen.
Dit weekend dient het terrein echter als podium voor een keur aan overwegend Nederlandse en Belgische acts. Hoewel de nadruk ligt op indiepop, is de programmering divers genoeg om voor een spannend festivalweekend te zorgen. Door middel van het randprogramma - dat onder meer bestaat uit wandelingen over de Veluwe met als thema Dat wat je niet ziet - maakt de organisatie de omgeving ook onderdeel van het festival.
Het is mooi om te zien dat ook het bungalowpark betrokken wordt bij het festival: op de vooravond vinden er al enkele concerten plaats. Zo zorgt Lucky Fonz III [foto rechts] meteen voor een van de beste optredens van het festival, nog voordat het goed en wel begonnen is. In het kleine amfitheater zorgt hij voor het perfecte kampvuurentertainment. Zijn ontwapenende grapjes gaan naadloos over in cabareteske liedjes, die hij af en toe zonder schroom stopzet om ad rem te reageren op opmerkingen uit het publiek. De olijke troubadour neemt de luisteraars mee in zijn wereld van ironische zelfkwelling en meisjes. De locatie, humor, publieksparticipatie en liedjes vormen zo'n kloppend geheel dat zijn 'echte' optreden daags erna een beetje aanvoelt als een matige benadering van dit intieme moment.
Zaterdag duurt het even voordat het festival op gang komt. Met de ingetogen folk van Amsterdamse zangeres Pitou [foto hierboven] is het fijn wakker worden, maar de stemmige synthpop van Bazart [foto hieronder] komt niet helemaal uit de verf. De licht donkere, warme liedjes worden gezongen in het Vlaams, wat een fijne eigenheid geeft, maar het wat monotone stemgeluid van zanger Mathieu Terryn en de zoetige poppy refreintjes maken het optreden wat gezapig.
I Am Oak [foto hieronder] is er niet de band naar om dit op te volgen met een mokerslag in het gezicht, maar krijgt het toch voor elkaar om gedurende hun set een intensiteit op te bouwen die langzaam overslaat op het publiek. Tijdens de eerste liedjes wordt de akoestische gitaar geplaagd door telefooninterferentie. Of zou de geest die vroeger in de Zenderzaal huisde nog rondwaren? Tegen de tijd dat de in een uitgerekte jam gegoten afsluiter 'Palpable' eindigt in een wolk van echo is een groot deel van het publiek voldoende overtuigd om reikhalzend uit te kijken naar het in februari te verschijnen nieuwe album, Our Blood.
Het concept 'langzaam opbouwen' komt niet voor in de wereld van De Likt [foto rechts]. De agressieve schreeuwraps van frontman Simon dwingen je te kiezen: of je laat je opjutten en stuitert mee op de rauwe electrobeats, of je loopt hoofdschuddend weg terwijl Simon zich langzaam ontdoet van zijn kleding om uiteindelijk in een piepklein rood glitterbroekje het publiek in te springen. De hiphopformatie moet het vooral hebben van het showelement; de beats overtuigen net niet genoeg om de uitbundige presentatie te rechtvaardigen.
Menigeen wordt blijer van de rauwe electropunk van het Utrechtse 45ACIDBABIES die zorgen voor een feestje in de verderop gelegen Loods van Joost. Het Amsterdamse viertal Naive Set weet de feestvreugde enigszins vast te houden met hun springerige indiepopliedjes met een surfrandje. De hoekige drums van de (staande!) drummer doen het publiek heupwiegen, maar net als bij Bazart ligt eenvormigheid op de loer.
Veel volwassener klinkt het trio Bombay [foto hieronder], inmiddels met nieuwe drumster Lisa Ann Jonker in de gelederen. Het werk van de nieuwe plaat, Your Teeth, klinkt zowel luchtiger als rafeliger dan de nummers van voorganger Vulture/Provider. De grote refreinen hebben plaatsgemaakt voor een rauwer garagegevoel, dat gekoppeld is aan sterke nummers, strak spel en gefocuste energie. Het optreden in de Zenderzaal is het voorlopige hoogtepunt van het festival.
Beide dagen kiest de organisatie in de avond duidelijk voor een omslag naar meer elektronica. Met een geluid dat het midden houdt tussen de donkere elektronica van FKA Twigs en dreampop zorgt Soldier's Heart [foto hieronder] voor een fijne overgang van bandjesmuziek naar dansmuziek, zo net na etenstijd. Het is de perfecte opmaat voor de in eerste instantie op gestaag laag tempo gebrachte warmbloedige house van Polynation [onderste foto]. De combinatie van Fender Rhodes, analoge synthesizers en livedrums van het langharige duo is zowel geschikt om geboeid naar te kijken als om met de ogen dicht op te dansen. Wanneer tegen het einde van de set het tempo wordt opgevoerd, lijkt niets afsluiter Weval in de weg te staan om het dansstokje over te nemen. Het is daarom jammer dat de Amsterdammers het tempo aanvankelijk weer wat terugschroeven. De op Caribou-achtige synths leunende muziek klinkt minder weids dan die van Polynation, maar duikt wel dieper. Daarmee krijgt het Amsterdamse duo het uiteindelijk toch voor elkaar het publiek dansend de nacht in te trekken. Een eervolle vermelding gaat daarbij naar het verwerken van de Knight Rider-tune in de set, waarin de kenners een referentie zien aan Mastermovies, de Lucky TV-achtige filmparodieën waar Weval-lid Merijn Scholte Aalbers in zijn tienerjaren bij betrokken was.
Ook na het hoofdprogramma gaat het feestje nog even door op het bungalowpark, maar veel festivalgangers kiezen er voor om op tijd naar bed te gaan om zich op te maken voor de tweede dag van dit sympathieke festival.
http://www.kindamuzik.net/live/grasnapolsky-2016-de-zaterdag/grasnapolsky-2016-de-zaterdag/26533/
Meer Grasnapolsky 2016 - de zaterdag op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/grasnapolsky-2016-de-zaterdag
Deel dit artikel: