Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
"Het begint in New York, met de release party ook, en dan gaan we via Portland, New Haven, Philadelphia en Buffalo naar beneden zakken, naar Chapel Hill, North Carolina. Dan via Ohio naar Chicago, Detroit en Seattle en vanaf daar zakken we via een x aantal plaatsen helemaal af. Dan komen we ergens eind juni uit in San Diego en daarna gaan we in Arizona, Texas, New Orleans, Florida en wat andere southern markets ons ding doen. En dan zien we wel verder. Heb je dat allemaal opgeschreven?"
Björn Ottenheim ziet het helemaal zitten: zZz gaat Amerika veroveren. Maar zoals het een goede zoon betaamt gaat hij eerst nog even afscheid nemen van zijn ouders, zeker ook omdat het moederdag is. Dus houdt hij het interview vanuit zijn ouderlijk huis, terwijl hij wacht op zijn avondeten.
Het succesverhaal van zZz begon met de ontdekking van een oud orgel in de boerderij waar Ottenheim en Daan Schinkel huisgenoten waren. "Daan begon op dat orgel te pingelen en ik sloeg zo'n beetje zo'n fifties/sixties-beat eronder, zo van 'boem-ta-ta.' Dan is de buit al half binnen, want je hebt al heel snel iets dat heel sexy is. In het begin was het allemaal een beetje easy tune en van die Italiaanse porno- en B-filmmuziek, maar later is dat uitgebreid met wat andere genres en zo werd het allemaal wat harder. Het is allemaal vrij opgefokt, maar ook wel soulvol. Een energieke sound in ieder geval."
Als je zZz vergelijkt met andere bands die gebruik maken van een orgel onderscheiden ze zich inderdaad door een agressiever geluid. Maar zZz klinkt ook moderner en meer op de dansvloer gericht dan de zich meestal in een strak beatmuziekkeurslijf bevindende collega's. Niet dat dat iets is waar zZz specifiek op heeft gemikt, het is meer langzaam ontstaan. Ottenheim: "Sommige nummers lenen zich gewoon om op te dansen. 'House of Sin' en 'Roses' bijvoorbeeld, en ik denk ook wel 'Lucy'. Dat zou zich wel met LCD Soundsystem kunnen meten, om maar eens iets te noemen. Tommy Sunshine is nu ook 'Ecstasy' aan het remixen. Dat is een hele vette dj, die erg groot is in Amerika. Hij heeft ook dingen gedaan voor bijvoorbeeld The Yeah Yeah Yeahs en The Faint."
Maar ook zZz zelf is al bezig met verder kijken dan de toch vrij beperkte orgel/drums-combinatie. Ottenheim daarover: "Ik denk dat we wat meer richting de dance zullen gaan, dat we meer gaan doen met synthesizers en drumcomputers. Ik kan ook een beetje trompet spelen. Maar waarschijnlijk geen snaarinstrumenten. We gaan gewoon experimentele dance/trance/rock-'n-roll/techno/punkfunk/psychedelische porngroove maken. Om maar een zijstraat te noemen, hè. We hebben nu bijvoorbeeld ook een sampler gekocht en daar het orgel ingezet, als reserve voor als de twee orgels die we nu in Amerika gaan gebruiken stuk gaan. Maar dan heb je zo'n apparaat in huis en dan ga je dat ontdekken. Dat blijkt dan een geweldig apparaat dat onwijs goede kwaliteit levert. Zo gaat weer een poort voor je open, alhoewel we nog niet precies weten hoe we het gaan gebruiken. Een van onze grote drijfveren is toch het experiment, met minimale middelen op allerlei apparaten je ding doen."
Het debuut Sound of zZz heeft vrij lang op zich laten wachten gezien het feit dat zZz vrijwel direct na zijn oprichting rond de eeuwwisseling naam begon te maken. Nu het dan uitkomt is het ook nog op Excelsior, toch voornamelijk bekend als het thuis van beschaafde gitaarbandjes. Ottenheim vindt zelf ook wel dat zZz er een beetje een vreemde eend in de bijt is, maar heeft zich verder niet afgevraagd hoe het zit. "Ze zeiden: 'Jullie mogen een plaatje bij ons komen maken.' Wij zeiden: 'Dat is goed.' Toen zijn we de studio ingedoken en verder hebben we het er nooit over gehad waarom ze ons wilden hebben. Wel weet ik dat ze de plaat helemaal te gek vinden."
En zZz gaat door, want de ideeën voor de tweede plaat zijn er ook al. "De basis is er, maar het moet allemaal nog wel uitgewerkt worden. Daar gaan we mee aan de gang. En dan ligt het eraan. Bij The Yeah Yeah Yeahs duurt het ook al een hele tijd voor die tweede plaat eraan komt, omdat ze als een beest getoerd hebben. TV On The Radio idem dito. Zo zou het ook met ons kunnen gaan, als het echt aanslaat, dan kun je zomaar een jaar onder de pannen zijn met spelen. Maar ik heb er wel fiducie in dat we onderweg aan dingen kunnen werken, dat er een soort roadsoundtrack van zZz zou komen. Misschien schaf ik me in de VS een laptop aan, dan zetten we zo on the road die tweede plaat in elkaar. Maar we zullen zien."
Ottenheim zingt voor het eerst in zZz. Hoewel hij zelf erg aan zijn stem moest wennen, krijgt hij in het algemeen veel waardering voor zijn Jim Morrison-achtige bronstige croon. Om te zingen heb je ook teksten nodig en ook het schrijven daarvan is een nieuwe ervaring voor Ottenheim. "In het begin was het meer bijzaak, dan bralde ik wat en had een bepaalde melodielijn, maar de tekst op zich maakte niet zoveel uit. Het gaat ons sowieso om de melodielijnen, meer om het gevoel dat de stem opwekt dan de werkelijke teksten. Ik denk dat dat wel altijd zo zal blijven, maar ook dat er een ontwikkeling komt naar andere dingen dan de puur hitsige thematiek. Niet persé politiek of zo, maar wel andere dingen dan seks en liefde. Het is ook wel leuk om te doen en 'Roses' en 'House of Sin' vind ik behoorlijk geslaagd. Maar het is nog in ontwikkeling, ik had het nog nooit eerder gedaan. De laatste tijd schrijf ik, als ik iets denk te hebben, het op in een boekje. Maar ik moet ophangen, het eten is klaar."
http://www.kindamuzik.net/interview/zzz/zzz-met-minimale-middelen-op-allerlei-apparaten-je-ding-doen/9852/
Meer zZz op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/zzz
Deel dit artikel: