Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Eind jaren '90 maakt het grote publiek kennis met Deftones, Korn, Limp Bizkit en alle andere bands die meegesleurd werden door de nu-metalhype. De agressieve teksten en harde muziek bleken op de een of andere manier toch radiovriendelijk genoeg om aan te slaan bij de jeugd. MTV draaide de clips grijs en de zwarte t-shirts met de afbeelding van de bands waren niet aan te slepen. De kids die te jong waren voor grunge kregen nu toch een kans op een portie teenage angst. Lang duurde het feestje niet. Veel bands roken het grote geld en verloren hun flair door eenvoudige, nog makkelijker in het gehoor liggende platen te maken. Een van de bands die toen ook een kans kregen, was het negenkoppige Slipknot uit Des Moines, Iowa. Dankzij hun single 'Wait and Bleed' kregen ze heel wat airplay voor een band die eigenlijk te hard was om in het vakje 'nu-metal' gestopt te worden. Slipknot onderscheidde zich vooral door hun uiterlijk. De negen bandleden, die allemaal een nummer hadden in plaats van een naam, droegen naast hun identieke overalls allemaal hun eigen masker. Het ging namelijk om de muziek en niet om de personen erachter. Het idee achter de maskers werkte nogal averechts: Slipknot werd al gauw gezien als 'de band met die maskers' en niet iedereen kon zich vinden in de muur van geluid die de band voortbracht. Na twee albums leek het er even op dat de laatste dagen van Slipknot geteld waren. Zanger Corey Taylor (nr. 8) en gitarist James Root (nr. 4) ontdeden zich van hun masker en stortten zich op nevenproject Stone Sour, een band waar zij al voor Slipknot deel van uitmaakten, terwijl drummer Joey Jordison (nr. 1) zijn drumstel voor een gitaar ruilde om de band Murderdolls te vormen. Inmiddels hebben alle leden hun hobby's gelaten voor wat ze zijn en is Slipknot terug met hun door Rick Rubin geproduceerde derde album Vol. 3: (The Subliminal Verses). "We zijn gegroeid als band," aldus Chris Fehn, de tweede percussionist van Slipknot.
Knippen en plakken
We zitten in een kaal vergaderzaaltje van het Jolly Carlton Hotel in Amsterdam. Chris zit voor het raam aan een lange tafel. De hapjes en drankjes staan een paar meter verderop bij de deur. Hij heeft net een interview met MTV achter de rug. "Ik zie die mensen gewoon denken: 'OK, dit stuk gaan we eruit knippen, dit laten we er in.' Het is altijd raar om dat te doen. Ze halen de hele essentie uit zo'n interview. Het zijn gewoon valsspelers!" Aardig detail: Chris heeft zijn masker niet op. Die laat hij tijdens 'normale' interviews af. Maar zodra er een camera of fototoestel tevoorschijn komt, gaat het masker weer op. Onder z'n ogen zit nog een dikke laag eyeliner. Dat geeft dat 'holle ogen'-effect bij het masker.
Numerologie
Een paar dagen voor het interview vond er een luistersessie plaats van het nieuwe album in het kantoor van CNR in Bussum. Een handjevol titelloze nummers van een nog titelloos album dat nog gemixt moet worden. "Ik heb geen idee hoe het gaat heten," laat Chris weten, "het enige wat ik weet is dat Corey op internet op numerologie-websites heeft zitten kijken. Hij heeft ergens '9' ingevuld (gelijk aan het aantal bandleden - YB) en toen kwam er een hele lijst met allemaal rare woorden uit. Sindsdien zijn we met z'n allen via e-mail aan het discussiëren over de beste naam voor het album. Dan krijg je van die e-mails met als onderwerp 'kies twee' of 'jouw favoriete drie'. Ik weet echt niet meer wat ik het leukste vond. Volgens mij was het iets als 'trysfamosfa' of iets dergelijks. Het slaat eigenlijk nergens op." Het is echter niet zo dat Slipknot zomaar een titel op hun album gooit. Er moet wel een betekenis achter zitten: "Numerologie is een klein en raar wetenschapje op zich. Schijnbaar zijn er mensen die hun hele leven laten leiden door cijfers. Het is echt heel vreemd. Het is wel interessant maar ik houd me er niet mee bezig. Ik zal bijvoorbeeld nooit een andere afslag nemen omdat ik ergens '4' zie staan. Ik heb wel iets beters te doen. Maar juist omdat zo'n woord dan '9' betekent, is het tóch speciaal voor me."
Georganiseerde Chaos
9 is dus het magische getal van de dag. Omdat negen bandleden nogal veel lawaai kunnen maken, was het bij voorgaande albums niet echt duidelijk wie nou precies dat ene geweldige ritme speelde. Naast de drummer zijn er nog twee percussionisten in de band. "Op dit album hoor je mij via de ene speaker en Shawn (Crahan, nr. 6 - YB) via de andere. Zo kan je dus goed horen wie wat doet, precies zoals op het podium. Daar hebben we echt werk van gemaakt, want dat was bij de vorige albums nog wel eens onduidelijk. Ik voelde me toen wel eens overbodig omdat Joey zo'n geweldige drummer is en in de geluidsmix veel meer ruimte in beslag neemt. Mijn partijen verzopen gewoon. Bij dit album kan je echt horen wat Shawn en ik toevoegen aan de band."
Dualiteit
Tijdens de luistersessie waren de aanwezigen het er wel over eens: het nummer met de tekst "I push my fingers into my eyes…" moest gewoon de nieuwe single worden. Het klonk hitgevoelig en stak met kop en schouders boven de rest uit. "Dat moet 'Duality' zijn," zegt Chris. "Het wordt inderdaad de single. Het beste aan dat nummer is het zinnetje 'Jesus, it never ends', want dat doet het ook niet voor ons. Het gaat maar door en door… we vinden dat ook helemaal niet erg." De videoclip zal geschoten worden zodra Chris en bassist Paul Gray, de nr. 2, die in de kamer tegenover de onze een interview geeft aan onze collega van Rock Tribune, weer terug in Iowa zijn. "Niet dat ze die clip op MTV laten zien hoor! (lacht) Het is gewoon leuk voor de fans als extraatje op een DVD."
Couplet Refrein Couplet Refrein Brug Couplet Refrein
"We zijn gegroeid als band," aldus Chris. En dat klopt. Uit de zes nummers die de pers te horen kreeg, bleek dat Slipknot voor het eerst nummers schreef met een, zelfs voor de leek, herkenbare structuur. "Neem nou nummers van onze vorige albums zoals 'My Plague' of 'Wait and Bleed', daar deden we dat ook al een beetje." Dat Chris nou net de bescheiden hitjes opnoemt waarmee Slipknot af en toe voorbij kwam tijdens de gloriedagen van de nu-metal, wil niet zeggen dat ze de commerciële tour zijn opgegaan. "We draaien nu al een tijdje mee en hadden meer tijd voor deze plaat. Corey zingt nu veel vaker en we hebben de muziek als geheel wat melodieuzer gemaakt. Ook hebben we de ruimte genomen om dingen toe te voegen. We gebruiken bijvoorbeeld een akoestische gitaar in… hoe heet dat nummer? Ik kan het zo wel zingen, maar ik ben de titel vergeten! Nou ja, het klinkt niet als Neil Young of zo, het klinkt juist heel heavy. Het geeft een raar, spookachtig tintje aan een liedje." Van een ander nummer, 'Vermillion', is zelfs een akoestische versie opgenomen. Deze versie zal waarschijnlijk als b-kantje worden uitgebracht, of, als het goed uitpakt, komt het zelfs op het album.
Rick Rubin
Het titelloze debuut en opvolger Iowa werden beiden geproduceerd door Ross Robinson, die onder meer verantwoordelijk is voor succesplaten van Korn en At The Drive-in. "Ross was als een vader voor ons. Hij nam ons onder zijn hoede en daar zijn we hem heel dankbaar voor. Zonder hem was Slipknot er nooit geweest. We bevinden ons nu echter in een situatie waarin we kunnen kiezen! Het zou dom zijn om dat niet te doen. Van bepaalde mensen kan je veel leren." De band koos uiteindelijk voor Rick Rubin. "Hij heeft geweldige dingen gedaan met Slayer, de Chili Peppers en nog veel meer bands. Hij heeft zoveel ervaring. Mensen hebben geen idee wat voor invloed hij op de muziek heeft gehad. Heb je die laatste van Johnny Cash gehoord? Die plaat is ontzettend heavy! Niet in de zin van 'metal', maar eerder op persoonlijk vlak. Rick haalt het beste naar boven bij een artiest. Zoals wij Ross als een vader zien, zien wij Rick als een leraar. Als wij iets speelden, dan zei Rick wel eens: 'Ho! Stop eens even! Dat kan echt niet hoor! Probeer het eens zo!'. Nu vertel ik het natuurlijk alsof Rick onze nummers helemaal heeft veranderd, maar dat is niet zo. Hij liet ons gewoon horen hoe iets beter kon. Je moest je huiswerk doen en hij keek het na. Dan had hij er zo nu en dan wel eens wat op aan te merken. Het was geen zaak van 'doe wat je gezegd wordt', dat niet. Rick liet je duidelijk het verschil horen. Wij stemden eigenlijk altijd met hem in. Hij had namelijk altijd gelijk."
Cribs
Op de vraag of het succes van hen rijke mensen heeft gemaakt, reageert Chris ontkennend: "Je zal mij niet tegenkomen bij MTV-Cribs. Ik woon nog bij m'n ouders in huis! Ach, daar draait het ook helemaal niet om. Nee, we moeten eerst zorgen dat we het geld voor de opnames terugbetalen aan de platenmaatschappij. Dat is een hele investering geweest." Om de mensen die het album in de winkel kopen iets extra's te geven, heeft de band iets leuks in petto. "Met die cd kan je bepaalde delen van onze website activeren. Daar kan je zeldzame opnames beluisteren en meer van dat soort exclusieve dingen. Het allerleukste is natuurlijk dat je er een echt hoesje bij krijgt, waar de teksten in staan! Dan kan je ten minste meezingen!"
Vol. 3: (The Subliminal Verses) is uitgebracht door Roadrunner/CNR
MP3: 'Pulse of Maggots'
QuickTime Video: 'Duality'
http://www.kindamuzik.net/interview/slipknot/slipknot-het-magische-getal-9/6131/
Meer Slipknot op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/slipknot
Deel dit artikel: