Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Naast de obscure soul en funk van kleine labels uit onder andere Chicago, Detroit, St. Louis, Miami en Atlanta, in de vlaggenschipserie Eccentric Soul, zijn er de compilaties Wayfaring Strangers die de liedvruchten van zwervende folkies verzamelen. In de serie Good God! wordt spirituele soul en funk aanbeden. Op Local Customs spitten ze dan weer de muziek van een scene uit een bepaald gebied uit. En zo is er nog veel meer. Na tien jaar goed voor een diverse catalogus met 175 titels op lp, cd, 7-inch, 12-inch, cassette en dvd. Shipley (de staande man op bovenstaande foto): "We willen geen label zijn dat alleen soulplaten uitbrengt. Dat is saai en oninteressant. Met dat in het achterhoofd hebben we geen beperkingen. Onze mogelijkheden zijn eindeloos."
Gat in de markt
Het is 2003 als Shipley zijn baan bij een muziekdistributeur opzegt. Hij ziet een gat in de markt. Het is hem opgevallen dat het herontdekken en opnieuw onder de aandacht brengen van Amerikaanse muziek door Britse labels als Honest Jon's, Soul Jazz en Ace Records wordt gedaan. Shipley: "Rob en ik wilden op een bijna museumachtige manier platen gaan maken en presenteren. Ik hou van de platen die Ace Records uitbrengt. Hun hoesteksten zijn goed geschreven en geven de feiten weer, maar ze zijn wat droogjes en missen enthousiasme. Wij zijn met Numero Group begonnen om verhalen te vertellen. Niet alleen de beste versie van het verhaal ooit verteld, maar ook op zo'n manier gedaan dat je echt de pagina wilt omslaan. En dat is moeilijk. Het is een proces: hoe meer je het doet, hoe beter je erin wordt. Ik was toen pas zesentwintig. We zijn met de tijd beter geworden, door het veel te doen."
Grammynominatie
Dat ze verhalen kunnen vertellen, blijkt uit de Grammynominatie voor de hoesteksten van Purple Snow: Forecasting the Minneapolis Sound. De prachtig vormgegeven en tot in de puntjes uitgewerkte boxset (foto rechts) vertelt het verhaal van obscure soul en funk die het geluid van Minneapolis bepaalden, totdat Zijne Purperen Hoogheid Prince zijn stempel op het geluid van die stad drukte. "Ja, de muziek kan voor zichzelf spreken," zegt Shipley, "maar we willen altijd op de plek mikken, waar verhaal en lied elkaar ontmoeten. Ik denk dat het verhaal de muziek in een bredere context plaatst. Het verbindt de punten tussen het maken van de muziek en het luisteren naar de muziek en wat er daartussenin gebeurde. Soms vragen mensen me waarom Capsoul, dat minstens zo goed is als Motown, het nooit gemaakt heeft. Als je de hoesteksten leest, weet je het antwoord."
Jong geleerd
Ken Shipley is nog vrij jong als hij met het maken en uitgeven van platen begint: "Ik wou coole en interessante dingen ontdekken. Als jongetje van twaalf begon ik al platen te verzamelen. Later speelde ik in een schoolbandje. Omdat we een plaat wilden maken, zocht ik uit hoe dat werkte. Zo had ik mijn eerste label toen ik zeventien was. Dit is dus eigenlijk wat ik al heel mijn leven doe."
De coole, maar vooral interessante en relevante releases die de Numero Group uitgeeft, ontdekken Shipley en zijn team - er werken vandaag zeventien mensen - door veel platen te kopen, YouTubefilmpjes te kijken of over een studio te horen en vervolgens te kopen wat er is opgenomen. "We zijn op zoek naar muziek om die te laten voortbestaan. Vergelijk het met kijken naar een oud huis waarin je mooi en origineel houtwerk ziet dat je wilt herstellen, zodat mensen het willen kopen. Dit is een ambacht en het kost veel tijd en energie. Daarom kun je ook niet veel platen uitgeven in een jaar. Wel zijn die dan van hoge kwaliteit. We besteden gewoon meer tijd om minder platen te maken. Het vraagt veel tijd om alles uit te zoeken, de licenties van de muziek te verkrijgen, de hoesteksten te schrijven en de hoezen te ontwerpen."
"We vertrekken meestal vanuit de muziek, maar bij Purple Snow zijn we bijvoorbeeld vertrokken vanuit wat foto's, die we hadden gezien op de Minneapolis Historical Society of Prince. Het gelijknamige album van de Universal Togetherness Band (foto rechts), dat we begin dit jaar hebben uitgegeven, lag gewoon weg te kwijnen in een kelder in Dolton, Illinois."
"We wachten al ons hele leven op je"
Net als Andre Gibson, frontman van de Universal Togetherness Band, zijn veel artiesten van wie Numero Group de muziek uitbrengt nog in leven. Shipley: "Sommigen zeggen dat ze al hun hele leven op ons wachten. Ze wachten op ons om hen weer voor het voetlicht te brengen. Anderen zijn sceptisch of willen liever niet herinnerd worden aan die tijd uit hun leven. Het vraagt soms heel wat inspanningen hen ervan te overtuigen om weer om hun muziek te geven."
"Toen we een jaar of drie bezig waren, ontvingen we het eerste sampleverzoek, en vandaag de dag verlenen we er veel. Ik heb kinderen die van Top 40-muziek houden, zo hoor ik dus veel dingen zoals Katy Perry. Maar dat maakt me niet uit. Het is fascinerend om naar de Top 40 te luisteren vanuit het perspectief dat er op een dag iemand een hit scoort met een sample van een Numerotrack. Dan zou het cool zijn om met de kinderen in de auto te zitten en te zeggen: "Ik weet dat jullie nauwelijks begrijpen wat ik doe, maar dit is dus wat ik doe."
http://www.kindamuzik.net/interview/numero-group/numero-group-10-jaar-verhalen-vertellen/25808/
Meer Numero Group op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/numero-group
Deel dit artikel: