Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Inmiddels woont Peter Blom (30) gewoon weer in een rijtjeshuis in geboorteplaats Zwolle, de stad die hij met Opgezwolle op de kaart zette als hét nieuwe creatieve broeinest van de Nederlandse hiphop. De spaarzame inrichting laat er echter geen twijfel over bestaan: hier woont tegenwoordig eerst en vooral een schilder. Aan de muur hangen afdrukken van eigen werk, in de kast staan kunstboeken.
Blom woont er nog niet lang. Na terugkomst van een negen maanden durende reis die hem onder andere langs Argentinië, China, Singapore, Rusland en de Verenigde Staten leidde, woonde hij eerst kort in het leegstaande huis van zijn moeder. Daar, op een steenworp afstand van de studio waar hij ooit de platen van Opgezwolle produceerde, hield Blom zijn eerste expositie als schilder. Financiële tegenvallers zorgden echter voor enkele noodgedwongen verhuizingen, voordat hij zijn huidige woning betrok. "Ik heb dus eigenlijk pas sinds een half jaar weer een plek waar ik rustig kan wonen en werken."
Succes van een beginnend schilder
Werken stond voor Blom de afgelopen jaren gelijk aan schilderen. Tot grote verbazing van zijn vele bewonderaars kondigde hij in 2007 aan de muziek te verruilen voor de schilderkunst. "Ik wilde die creatieve kant van mij ontwikkelen, had het idee dat het daar tijd voor was. Dus deed ik dat, voordat het zo'n verhaal zou worden waarbij ik later zou zeggen dat ik dat eigenlijk altijd had willen doen." Het bleek geen slechte zet. Blom ontwikkelde in hoog tempo een eigen, herkenbare stijl: gelaagde, surrealistische taferelen ontsproten uit een bijna Escher-achtige fantasie, vermengd met meer herkenbare straatbeelden uit wereldsteden die hij leerde kennen op zijn reis. Al snel exposeerde de Zwollenaar niet meer vanuit huis, maar in Amsterdamse en Utrechtse galerieën. "Voor een beginnend schilder heb ik eigenlijk belachelijk veel succes", lacht Blom.
Toch blijft hij er nuchter onder. "Het is uiteindelijk geen kwestie van talent, maar van het je eigen maken van de techniek. Ik heb gewoon goed uitgezocht hoe het in elkaar zit. Ik wil de keuze hebben om een schilderij te maken dat eruitziet alsof het een foto zou kunnen zijn." Terwijl hij uitweidt over de schildertechnieken die hij tot dat doel heeft bestudeerd, zou je bijna vergeten dat dezelfde man nog geen vijf jaar geleden dagelijks op het podium klom om daar met Opgezwolle keiharde hiphopbeats de zaal in te slingeren.
Soul-searching
Acht jaar duurde het Opgezwolle-avontuur. De drie groepsleden ontmoetten elkaar toen ze nog op de middelbare school zaten en werden al snel geroemd om hun vernieuwende stijl. Rapduo Rico (Ricardo McDougal) en Sticks (Junte Uiterwijk) blonk uit in intelligente, streetwise teksten, terwijl Blom de hiphopwereld op zijn kop zette met zijn avontuurlijke beats. Als dj Delic liet hij zware bassen en knallende drums hand in hand gaan met sfeervolle melodieën, geleend uit onverwachte hoeken als zigeunermuziek en jazz. Vooral met het derde album Eigen Wereld (2006) gooide de groep hoge ogen en wisten de drie hiphoppers definitief door te stoten tot de top van de Nederlandstalige hiphop.
Toch trok Blom een jaar na het verschijnen van Eigen Wereld de stekker eruit. Reden: muzikale stagnatie gecombineerd met een langer gekoesterde reisdroom. "Ik wist dat ik muzikaal in een vast stramien raakte waarbij ik mezelf zou gaan herhalen als ik me er niet even hardhandig uittrok." Blom voegde de daad bij het woord en pakte zijn koffers. Op afstand relativeerde hij. Ineens was hij niet meer die gevierde producer, maar gewoon Peter Blom. "Ik liet in Maleisië muziek van Eigen Wereld horen en ze vonden het daar vooral saai en repetitief. Dat snapte ik wel. Het is een perspectiefverhaal, je komt even uit je eigen tunnelvisie. Voor zo'n Maleisiër die net met zijn bootje aan is komen peddelen betekent die muziek weinig."
Leidde die relativering tot soul-searching? "Ik ging me inderdaad wel bezighouden met grote levensvragen. Niet dat ik depressief was, maar ik was wel geobsedeerd door mijn eigen mind." Blom ging zijn demonen te lijf met dezelfde analytische discipline waarmee hij zijn kunst benadert. "Het was zelfonderzoek. Ik ging op een technische manier ontleden hoe mijn gedachtewereld in elkaar zit. Veel van onze gedragingen komen simpelweg voort uit menselijke impulsen, patronen in je hersenen. Dat is niet erg, maar het gaat erom dat je dat beseft. Met dat soort dingen was ik erg bezig. Ik wil gewoon weten hoe dingen zitten, moet bepaalde antwoorden hebben. Daar word ik rustiger van." En zijn antwoorden vond hij. "Uiteindelijk ligt achter alles wat een mens doet een simpel principe: je wil gelukkig zijn, dus jaag je datgene na wat je happy maakt en laat je na wat je ongelukkig maakt. Als je je bewust bent van dat achterliggende mechanisme dat je acties stuurt, ben je minder een slaaf van je impulsen."
Geen hiphopplaat
Bloms hernieuwde bewustzijn uit zich in het volgen van een relaxte maar rigoureuze routine. "Ik sta elke dag vroeg op, ga schilderen of muziek maken en kijk zo nu en dan 's avonds een film. Vroeger was dat andersom: 's avonds optreden en werken, overdag slapen. Ik ben tevreden, het is gewoon tof om dingen te maken." Verwachtingen van buitenaf spelen daarbij volgens hem geen rol. "Ik maak dingen die ik zélf zou kopen. Als iets goed genoeg is vindt het vanzelf zijn weg naar anderen. Of het nu een schilderij is of muziek." En ja, ook die muziek komt weer om de hoek kijken. Eerder kondigde Blom al een soloalbum aan, maar de verhuizingen en geldgebrek gooiden roet in het eten. Op zijn website riep hij zijn oude fans op om zijn schilderijen te kopen; van de opbrengst zou hij nieuwe studioapparatuur kopen. "Dat is nu gebeurd. Ik heb redelijk wat werk verkocht en heb daardoor nieuwe spullen aan kunnen schaffen."
Blom richtte een zolderkamertje in als studio. Naast met veel zorg geplaatste geluidsschermen staat een tekentafel; de ruimte is ook zijn atelier. Bloms aandacht gaat echter weer steeds meer uit naar muziek, al wordt het grootste gedeelte van Bloms 'muziektijd' nu nog ingenomen door mixklussen voor andere muzikanten. Zo mixte Blom onder meer de succesvolle laatste albums van hiphopartiesten Pete Philly (One) en Gers Pardoel (Deze Wereld Is van Jou, inmiddels goud). Maar dat hij niet al zijn tijd aan zijn eigen muziek besteedt is een puur financieel verhaal. "Geef me tienduizend euro en ik werk een jaar alleen aan mijn soloalbum."
Over wat dat soloalbum uiteindelijk moet gaan bevatten wil hij nog niet te veel kwijt. Wel laat Blom zich ontvallen hiphop inmiddels ontgroeid te zijn. "Een hiphopplaat zal het sowieso niet worden. Het is voor mij altijd al vanzelfsprekend geweest om verder te kijken, invloeden uit andere hoeken te halen. Wij noemden de muziek van Opgezwolle ook nooit 'hiphop', maar gewoon 'muziek'." Toch biedt het niet langer afhankelijk zijn van Rico en Sticks nieuwe mogelijkheden om zich muzikaal te ontplooien. "Het ligt helemaal open nu. Vroeger richtte ik mijn muzikale ideeën op Opgezwolle. Dan werk je met een bepaald concept. Dat is nu breder. Wel zullen drums de hoofdmoot blijven vormen." De inspiratie lijkt dus teruggekeerd en hij voelt zich happy bij wat er muzikaal uit zijn vingers komt. "Het gaat goed nu."
Vierkante chaos
In ieder geval worden de door Blom steevast 'aanzetjes' genoemde muziekbestanden op zijn computer steeds talrijker. In zijn studio laat hij een paar nummers horen. Een eerste fragment begint met jazzy pianoakkoorden. Het sfeervolle intro maakt plaats voor een lome, donkere beat. Inderdaad geen 'echte' hiphop, maar wel is daar Bloms onmiskenbare signatuur: verknipte strijkers en voorbij fladderende zigeunertoonladders geven de beat diepte. Ook een tweede track klinkt rustig, haast loungeachtig: Fender Rhodes, vibrafoon en door Blom opgeknipte flamencogitaar bepalen de sound.
Een stuiterende beat met als werktitel 'Vierkante chaos' laat opeens weer een hele andere Blom horen. "Het kan echt nog alle kanten op", vertelt hij. "Wel doe ik op het moment veel wat rustiger dingen. Ik dacht dus op een gegeven moment ook: hé, het kan ook gewoon een spacy loungealbum worden. Meteen corrigeerde ik mezelf: nee man, dat kun je niet maken! Maar daarna dacht ik gelijk: waarom eigenlijk niet? Dus misschien wordt het dat wel!"
Komt het album uiteindelijk onder Bloms artiestennaam Delic uit, of is die naam verleden tijd? Blom aarzelt. "Dat moet ik nog zien." En Opgezwolle? "Die deur is altijd op een kier blijven staan, al ligt het momenteel totaal niet op de radar en zijn er geen plannen. Maar een nieuwe Opgezwolle-plaat is in de toekomst wat mij betreft gewoon een mogelijkheid, en volgens mij denken Rico en Sticks daar ook zo over. Voorlopig wil ik eerst mijn eigen muzikale horizon afstruinen en verbreden."
(Foto Delic: H. Benchaba)
http://www.kindamuzik.net/interview/delic/delic/22563/
Meer Delic op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/delic
Deel dit artikel: