Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
"We speelden begin jaren zeventig allemaal in verschillende bandjes. Op die leeftijd kijk je op tegen de bands van de generatie voor je. Ik weet nog dat ik als jochie 'That Day' van The Golden Earrings stond te zingen op de talentenshow in Katwijk. We begonnen al jong met bandjes en luisterden naar de Earrings en Q65, maar ook hardrockbands als Led Zeppelin en Deep Purple. Na verloop van tijd vielen er steeds meer jongens af omdat ze iets anders gingen doen of een vriendinnetje kregen. Uiteindelijk bleven we met vijf man over en besloten we alle schepen achter ons te verbranden en vol voor de muziek te gaan. We stopten met onze opleidingen, hadden geen werk en onze ouders waren er natuurlijk fel op tegen." De vijf jongens die overblijven spelen vooral hardrock en psychedelische rock, als producent en ex-drummer van The Golden Earrings Jaap Eggermont de band hoort spelen. Vanuit het Verenigd Koninkrijk is inmiddels de glamrockrage overgewaaid naar Nederland. Bands als Slade, The Sweet en Mud, maar ook David Bowie, scoren met een combinatie van rock en radiovriendelijke songs, waarbij uiterlijk vertoon minstens zo belangrijk is als de muziek.
Catapult "Let Your Hair Let Down" :
Teeny Bopper Band
Eggermont, destijds onder meer verantwoordelijk voor de hits van Earth & Fire, neemt de band onder zijn vleugels. Barry Hay bedenkt de naam Catapult, kunstenaar Wim T. Schippers ontwerpt er een logo bij en Eggermont polijst de liedjes zodanig dat ze radiovriendelijk worden en de band commercieel succesvol kan zijn. "We wilden scoren, laten zien dat we het juiste hadden gedaan door voor de muziek te kiezen. We wilden de nieuwe Golden Earrings worden, dus we gingen erin mee en haalde met zeven achtereenvolgende singles de top 40." Catapult treedt enkele malen op in TopPop, op dat moment het enige popprogramma op de Nederlandse televisie. "Als je in die tijd bij TopPop kwam zagen miljoenen mensen je en dan was je op slag beroemd en werd je overal geboekt. We traden drie tot vier keer in de week op en deden op een avond drie sets van vijfenveertig minuten. Dat was de standaard, als band werd je ingehuurd voor een avondvullend programma. Uiteindelijk hebben we door heel Europa gespeeld." Na de hits 'Hit the Big Time', 'Let your Hair Hang Down' en 'Teeny Bopper Band' is het tijd voor een langspeelplaat.
"Op de hoes zie je een kind met een katapult staan. Dat speelde in Den Haag in die tijd, in een straat vlakbij station Hollands Spoor was een ruit ingeschoten en dat was nieuws. Wij hebben dat gegeven voor de hoes gebruikt. Op de achterkant zie je ons in een kamer staan en die foto is door een gebroken ruit gemaakt." Behalve de singles bevat de plaat een aantal minder toegankelijke rocksongs. Bergman: "Op het album hoor je duidelijk het verschil tussen de commerciële producties van Eggermont en het eigenlijke Catapultgeluid. De ruim zeven minuten durende nummers 'Accident' en 'Midsummer Switch' zijn Catapultnummers zoals we echt klonken." Het album is met nog geen 20.000 verkochte exemplaren geen groot succes. "Catapult was een echte singleband. Ons publiek bestond uit meisjes van veertien. Die hadden per week net genoeg zakgeld om een singletje te kopen, maar een hele lp was te duur. Daarnaast waren we te commercieel voor de linkse Nederlandse muziekpers. In Muziekkrant Oor kreeg Catapult een hele slechte recensie. Het ging voornamelijk over hoe we eruit zagen, over de muziek werd niet eens gesproken. Eigenlijk is het album geflopt."
Glamrock voorbij
Catapult is als het album uitkomt inmiddels teruggebracht tot een kern van vier vaste leden. Naast Bergman bestaat de band uit bassist Aart Mol, gitarist Erwin van Prehn en drummer Geertjan Hessing. Geheel in stijl met hun Britse voorbeelden lopen de mannen rond in opvallende glitterpakken met bijpassende kapsels: "Die pakken zijn gemaakt door een enorme homo uit Leiden. En dat haar was echt. Als ik dan op zaterdag door Leiden liep met dat haar, dan kleedde ik me ook maar zo. Uiteraard kregen we zo een heleboel aandacht, maar dat vond ik niet echt wat. Ik kon niet eens meer normaal naar het zwembad zonder achtervolgd te worden door veertienjarige meisjes."
Als de aandacht voor glamrock in de tweede helft van de jaren zeventig afneemt, verkopen ook de singles van Catapult minder. Tijd dus voor iets anders. Bergman: "In Nederland wordt je direct in een hokje gestopt als je iets maakt, maar wij wilden verder. We hadden ook geen keus. Glamrock was iets kortstondigs, de disco was in opmars en elektronische muziek ging een steeds grotere rol spelen. In plaats van door te gaan als Catapult, hebben we het over een andere boeg gegooid. Op aanraden van diskjockey Willem van Kooten zijn we voor anderen gaan schrijven en opnemen." Zelf brengen de heren onder verschillende namen ook nog het een en ander uit. Zo verschijnt de single 'Mono' van The Monotones, een nummer in de stijl van 'Video Killed the Radiostar' van Buggles en 'Popmuzik' van M. The Monotones maken één ep en zijn met name in Duitsland een groot succes. 'Wind Surfin'', een zomerplaat in de stijl van The Beach Boys, komt uit onder de naam The Surfers en is ook een internationaal succes. In Nederland maakt het viertal, sinds 1979 opererend als Cat Music, furore met Nederlandstalige persiflages onder de naam Rubberen Robbie ('De Nederlandse Sterre Die Stralen Overal').
Cat Music
Als Cat Music een eigen studio in Rijnsaterwoude opent, wordt om deze in te wijden eerst een onvervalste rockplaat opgenomen. Bergman: "Die plaat, Every Story Needs Another Picture, is eigenlijk de Catapultplaat zoals we die altijd al hadden willen maken. We wilden het album uitbrengen, maar we moesten dan gaan toeren en de studio die we net geopend hadden weer sluiten. Het liep net heel lekker met producties voor anderen, dus dat hebben we niet gedaan. De band Picture kwam toen langs en die hebben het hele album integraal overgenomen. Picture is met die plaat gaan toeren, maar op het album hoor je ons spelen. De stem van de zanger lag dicht bij die van mij, dus hij heeft uiteindelijk maar een paar nummers opnieuw ingezongen, voor de rest hoor je mij."
In december 2014 is het veertig jaar geleden dat Catapult verscheen. Aanleiding voor een reünie? "Ik ben bijna 61, die teksten kan ik echt niet meer zingen nu. Begin jaren negentig hebben we nog een keertje opgetreden op een concert ter ere van onze toenmalige manager, maar daarna nooit meer. Er zit ook niemand op te wachten. Ik zet de Catapulthoesjes op mijn Facebook en clipjes op YouTube en dat is het wel."
Catapult "Teeny Bopper Band" :
Catapult brengt tijdens zijn bestaan van 1973 tot 1979 in totaal één album en tien singles uit. Het originele album is nooit op cd verschenen. Wel zijn er twee Catapult-cd's samengesteld, met daarop de singles en B-kantjes van de band. Via iTunes en Spotify zijn eveneens alleen verzamelaars te vinden. De KindaMuzik-Spotifyplaylist bevat de acht originele albumtracks in de juiste volgorde. De voormalige bandleden van Catapult zijn tot op de dag van vandaag succesvol als hitfabriek en schrijvers- en producentencollectief Cat Music.
http://www.kindamuzik.net/interview/catapult/catapult-glamrock-van-nederlandse-bodem/24624/
Meer Catapult op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/catapult
Deel dit artikel: