Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Als artiesten als Efterklang, Mew, Under Byen, Teitur, The Raveonettes of WhoMadeWho vandaag iets betekenen op de Europese markt, dan hebben ze dat in grote mate te danken aan het Spotfestival. Het driedaagse gebeuren, dat plaatsvindt in het gezellige provincienest Aarhus, een driehonderdtal kilometer ten noorden van hoofdstad Kopenhagen, wordt gesubsidieerd door MXD (Music Export Denmark), de culturele kapstok van het lokale ministerie. Zij en ROSA, de Danish Rock Council, zijn de voornaamste katalysators bij de export van Deense muziek.
Deense showcase in Brussel
In deze hoedanigheid worden op festivals annex muziekbeurzen als SXSW, EuroSonic, MIDEM of Sonàr de afgelopen jaren tal van Deense acts gepromoot. Mét succes, dus mocht ook België niet achterblijven. Kon het uitnodigen van een uitgebreide delegatie Belgische journalisten, platenbonzen en boekingsagenten naar Denemarken vooraf nog gezien worden als ijsbreker, dan zijn de plannen vandaag al heel erg concreet.
Eerstdaags wordt uit een longlist van vijftien artiesten beslist welke vier Deense acts op 3 november in Brussel hun opwachting zullen maken voor een exclusieve showcase. Intussen wordt achter de schermen ook druk gelobbyd om een format op poten te zetten dat Belgische artiesten noordwaarts brengt. Een Belgisch equivalent van SPOT blijft vooralsnog wishful thinking, al blijven voldoende denkpistes open om die vroeg of laat ooit in theorie om te zetten.
Ontmoetingsplaats voor gelijkgestemden
Daanaast geldt Spot als de ultieme ontmoetingsplaats voor gelijkgestemden uit de hele wereld. Waar je het ene moment de hand schudt van een gerenommeerde platenbaas uit Canada of Engeland, stuit je luttele minuten later op een festivalorganisator uit de Faröer Eilanden of probeert een louche uitziende Duitser met een veel te dikke sigaar het vertrouwen te winnen en de volgende Coldplay of Strokes in het oor te sabbelen.
Seminars, lezingen, panelgesprekken, speeddatings en tal van gastprekers maken evenzeer deel uit van Spot. Onderstreepte de aanwezigheid van Rolling Stone boegbeeld David Fricke vorig jaar uitdrukkelijk het belang van dit event, dan maken dit jaar onder meer Peter Jenner en Eddie Kramer hun opwachting. De eerste verdiende zijn strepen als manager van Pink Floyd, Kramer beleefde het wildste tijdperk van de rock ’n roll vanop de eerste rij als geluidstechnicus van onder meer The Stones, Led Zeepelin én Jimi Hendrix.
Internationaal platform
Niks dan lof en ontzag dus voor dit Scandinavische avontuur, maar hoe wordt het festival in Denemarken zelf gepercipieerd? De meningen zijn verrassend genoeg verdeeld. Hoge bomen vangen nu éénmaal veel wind.
Vooral bij Ane Østergaard alias Band Ane vallen enkele valse noten te noteren, ook al groeide ze als het ware op in de achtertuin van het festival en is ze er dit jaar één van de absolute eyecatchers.
“Ik ben natuurlijk heel erg verheugd dat ik hier mag spelen, maar als bezoeker zal het nooit mijn favoriete plek zijn. Spot is de afgelopen jaren gewoon té commercieel geworden. Hier in Aarhus zijn er door het jaar heen pakweg drie à vier andere festivals die véél boeiender zijn en waar de muziek heel wat vooruitstrevender is.”
Een ander, paradoxaal geluid horen we bij Sara Saxild, bassiste van Under Byen. De groep speelde in het verleden tweemaal op Spot en stelde hier vorig jaar nog het overweldigende Samme Stof Som Stof voor.
“Ik hoor teveel mensen het festival bekritiseren en dat verdient het niet. Zeggen dat het festival te commercieel is, vind ik complete onzin. Het is in de eerste plaats een showcase voor mensen uit de platenindustrie en niet zozeer voor het gemiddelde festivalpubliek. Neem Spot gewoon voor wat het is en waar het voor staat.”
“Het festival heeft zich nu éénmaal tot doel gesteld om een internationaal platform te creëren voor Deense bands in het bijzonder en Scandinavische in het algemeen. Oké, het is een feit dat de eigen artiesten die geprogrammeerd worden hier al een zekere status hebben, maar daarmee hebben ze nog geen brug geslagen naar het buitenland. Investeren in beginnende groepen is té riskant geworden. Al te vaak brengen die één plaat uit en is het uit met de pret, einde verhaal.”
Tenslotte nog even aankloppen bij Jesper Brodersen van Morningside Records. Dat label geldt als één van de meest vooraanstaande in Denemarken en dwong wereldwijd ontzag af met de betoverende muziek van Under Byen. Momenteel is Brodersen vooral in de weer met Speaker Bite Me, Oh No Ono en Figurines én maakt hij deel uit van het artistieke organisme van dit festival.
“Spot is nog steeds aan het groeien en het concept werkt op dit moment beter dan ooit tevoren. Elk jaar opnieuw zie je meer en meer buitenlandse journalisten opduiken op zoek naar de volgende ontdekking. Daarnaast krijg je de unieke kans om op een informele manier contacten te leggen of banden te smeden met potentiële geïnteresseerden.”
Mission accomplished, althans wat de Benelux betreft. Schrik niet als je hier de komende maanden met namen als Murder, Slaraffenland, Marybell Katastrophy of Amber om de oren wordt geslagen. Nu maar wachten tot enkele Belgische bands de omgekeerde beweging maken. Marktverbreding, weet je wel.
http://www.kindamuzik.net/artikel.php?id=15598
Meer SPOT op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/spot
Deel dit artikel: